Hej
Nu behöver jag eran hjälp igen hur bokföra jag för momsfria och blandad momsfri och momspliktiga verksamheten
Jag har ett hus med 3 lägenheter 1 är momspliktiga och 2 är momsfri
Hur gör jag om jag har en faktura som jag bifoga artikel 1, 4 tillhör momspliktiga delen och 2,3 momsfria verksamheten
Jag redovisa moms varje månad den 26 hur gör jag att det blir rätt på momsdeklaration
Tack martin tysken 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej
Skulle behöva lite mer information av dig för att kunna svara på denna fråga.
Gäller detta försäljning eller inköp.
Med artikel 1 och 4 menar du då de rader som heter Watt konsol 22 500 och WRS 22-510?
Återkom med svar på ovan frågor så skall jag ge dig en komplett kontering på hur du bokför detta.
Ha det fint så länge
Joachim
Hej Joachim
ja det gäller inköp
ja precis så menar jag watt konsol 22500 wrs22510
Tack 🙂
Hej igen och hur bokföra man om man har en faktura som tillhör bara den momsfria delen
Hej
Du bokför fakuran på följande sätt. Konto 4000 kan du byta ut till ett mer passande om du vill men fördelningen av beloppen skall se ut som på bilden.
Om hela fakturan är momsfri så blir konteringen istället på följande sätt. Använder samma faktura och belopp som exempel.
/Joachim
Hej Joachim
tack för hjälpen du skriver jag kan använda annat konto än 4000
hur kan man förstår det den faktura är material för renovering i fastigheten som jag hyr ut
hoppas du förstår vad jag menar 😉
Martin
Hej
Mindre kostnader som denna kan du lägga på konto 5170 repratation och underhåll av fastighet.
/Joachim
Hej igen
tack för svaret, du är väldig duktig !
men hur funkar det om jag har ett eon faktura och en för värme,vatten eftersom värme, vatten, el ingår i hyran
har jag rätt och dra moms på 1 lägenhet ? för 1 lägenhet är momspliktig och 2 stk momsfri
ska jag alla faktura dela med 3 eller hur brukar man göra 🙂
vilka konto ska man använda ?
Tack kanske du kan hjälpa mig med detta med 😊
Hej
Då din verksamhet är delvis momspliktig så delar du upp fakturan per lägenhet. Vet inte hur exakt preciserad fakturan är men rimligen bör den delas upp på förbrukningen om det är möjligt. De eventuellt fasta avgifterna kan du dela på 3. Du kan alltid höra efter med skatteverket vad de säger gällande hur specificerad fördelningen behöver vara i ditt fall.
De konton som normalt används för de olika kostnaderna är.
5120 El för belysning
5130 Värme
5140 Vatten och avlopp.
Sedan beror det på hur detaljerat du själv vill dela upp kostnaden på. En enklare lösning kan vara att du skapar ett eget konto 5125 t ex och döper det till El, värme och vatten. Då räcker det med att du lägger hela kostnaden på detta kontot,. Visar med ett exempel på hur en kontering kan se ut på ett belopp på 5 000 kr inklusive moms som jag delar rakt av på 3.
Hoppas detta hjälper dig vidare med detta.
Joachim
Hej Joachim
hade kontakt med skatteverket dom säger jag får fördela kostnader med m2
tex jag har en faktura på el med 1200 kr hur fördela jag det om jag har följande
en sak till jag äger huset privat
Hej
Då behöver du dela totala beloppet du betalar per kvadratmeter 1200 / 333 m2 = 3,60 kr/m2.
Sedan får du mulitplicera 3,60 med antalet kvadratmeter som är momsfritt och samma för det som är momspliktigt och efter det bokföra den fördelningen.
Hoppas det blev något klarare efter detta.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.