Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marting
MEDLEM

inköp som både hör till den momsfria och den momspliktiga

Hej 

Nu behöver jag eran hjälp igen hur bokföra jag för momsfria och blandad momsfri och momspliktiga verksamheten 

 

Jag har ett hus med 3 lägenheter 1 är momspliktiga och 2 är momsfri 

Hur gör jag om jag har en faktura som jag bifoga artikel 1, 4 tillhör momspliktiga delen och 2,3 momsfria verksamheten 

 

Jag redovisa moms varje månad den 26 hur gör jag att det blir rätt på momsdeklaration 

 

Tack martin tysken 🙂

Screenshot_20231001_174102.jpg

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle behöva lite mer information av dig för att kunna svara på denna fråga. 

Gäller detta försäljning eller inköp.

Med artikel 1 och 4 menar du då de rader som heter Watt konsol 22 500 och WRS 22-510?

Återkom med svar på ovan frågor så skall jag ge dig en komplett kontering på hur du bokför detta.

Ha det fint så länge
Joachim

Marting
MEDLEM

Hej Joachim 

 ja det gäller inköp 

ja precis så menar jag  watt konsol 22500 wrs22510 

 

Tack 🙂

Marting
MEDLEM

Hej igen och hur bokföra  man om man har en faktura som tillhör bara den momsfria delen 

Hej

Du bokför fakuran på följande sätt. Konto 4000 kan du byta ut till ett mer passande om du vill men fördelningen av beloppen skall se ut som på bilden.

 

Om hela fakturan är momsfri så blir konteringen istället på följande sätt. Använder samma faktura och belopp som exempel.



/Joachim
 

Marting
MEDLEM

Hej Joachim 

 

tack för hjälpen du skriver jag kan använda annat konto än 4000 

hur kan man förstår det den faktura är material för renovering i fastigheten som jag hyr ut 

 

hoppas du förstår vad jag menar 😉

Martin 

Hej

Mindre kostnader som denna kan du lägga på konto 5170 repratation och underhåll av fastighet.
/Joachim

Marting
MEDLEM

Hej igen 

 

tack för svaret, du är väldig duktig !

men hur funkar det om jag har ett eon faktura och en för värme,vatten  eftersom värme, vatten, el ingår i hyran 

har jag rätt och dra moms på 1 lägenhet ?  för 1 lägenhet är momspliktig och 2 stk momsfri 

ska jag alla faktura dela med 3 eller hur brukar man göra 🙂 

vilka konto ska man använda ? 

 

Tack kanske du kan hjälpa mig med detta med 😊

 

Hej

Då din verksamhet är delvis momspliktig så delar du upp fakturan per lägenhet. Vet inte hur exakt preciserad fakturan är men rimligen bör den delas upp på förbrukningen om det är möjligt. De eventuellt fasta avgifterna kan du dela på 3. Du kan alltid höra efter med skatteverket vad de säger gällande hur specificerad fördelningen behöver vara i ditt fall. 

De konton som normalt används för de olika kostnaderna är. 

5120 El för belysning
5130 Värme
5140 Vatten och avlopp.

Sedan beror det på hur detaljerat du själv vill dela upp kostnaden på. En enklare lösning kan vara att du skapar ett eget konto 5125 t ex och döper det till El, värme och vatten. Då räcker det med att du lägger hela kostnaden på detta kontot,. Visar med ett exempel på hur en kontering kan se ut på ett belopp på 5 000 kr inklusive moms som jag delar rakt av på 3.

Hoppas detta hjälper dig vidare med detta.
Joachim

 

Hej Joachim 

 

hade kontakt med skatteverket dom säger jag får fördela kostnader med m2 

tex jag har en faktura på el med 1200 kr hur fördela jag det om jag har följande 

en sak till jag äger huset privat 

 

Lägenhet 1      42m2     momsfri uthyrning
Lägenhet 2      84m2     momsfri    uthyrning 
Lägenhet 3      40m2     moms 12%   uthyrning 
 
Lager som aktiebolaget använder i huset 47 m2
 
trapphus 30 m2 
 
total 243m2 boyta
och 90m2 biarea 
 
kanske du har nån svar 🙂
 
Tack 

Hej

Då behöver du dela totala beloppet du betalar per kvadratmeter 1200 / 333 m2 = 3,60 kr/m2.
Sedan får du mulitplicera 3,60 med antalet kvadratmeter som är momsfritt och samma för det som är momspliktigt och efter det bokföra den fördelningen.

Hoppas det blev något klarare efter detta.
/Joachim