Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

investering i dotterbolag

Hej,

 

mitt bolag har skapat ett dotterbolag som vi endast äger 94% i. Vi har dock betalt ut hela aktiekapitalet från moderbolaget (50 000). Så hur bokför jag detta? 1930 K och antar D 1312 men inte hela summan antar jag eftersom det då finns en fordran på ägaren av aktiekapitalet för de 6%?  Tack för hjälpen!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har funderat och försökt hitta info för att besvara din fråga men detta är inte helt lätt och går lite utanför min kompetens. Känner därav mig inte helt bekväm med att svara fullt ut måste jag erkänna. 
Jag har kikat på hur du kan bokföra dessa 50 000 kr som går ut i moderbolaget och då ska detta endast bokföras via balanskontona. Det är 50 000 kr som ska kreditera konto 1930 och debitera ett 16xx - konto. 

Jag har dock svårt att svara på hur du sköter detta i dotterbolaget. Möjligt att det finns någon av våra användare här i vårt forum som känner sig manad att svara på frågan? 🙂
Vi har annars en sida hos oss där du kan hitta redovisningsbyrå, du får gärna kika där om du inte har någon annan du kan vända dig till.

Lycka till och hör av dig om det dyker upp något annat du funderar på. 
Ha en fin helg!
/My