Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

justering 2420

Hej jag behöver hjälp med att justera bort ett belopp som har blivit kvar i kontot 2420. Under mars månad hade kunden köpt varor och betalat 8100 kr mer . när vi matchade betalningen så registrerade vi de 8100 kr till 2420 kontot. Därefter så gjorde vi en manuell kreditfaktura på 8100 och skickade iväg detta kunden fick tillbaka sina pengar. sedan så ser jag också att det har blivit en bokning 1510 debet 8100 kr och kredit 8100 kr  1510 kontot. Men det här beloppet finns fortfarande kvar i 2420 hur kan vi göra jag sitter fast.

 

Med vänliga hälsningar Nellie

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du ska inte göra en kreditering bara för att kunden betalat för mycket och ska få tillbaka pengarna, då minskar du ju din vinst och så ska det inte bli. Du skulle helt enkelt ha bokfört återbetalningen debet 2420. För att rätta till detta får du göra en ny faktura som nollställer effekten av kreditnotan bokföra betalning av den fakturan mot 2420.

tack för svaret men är fortfarande lite förvirrad, så du menar att jag behöver göra en debet faktura för den fakturan för denna månad ? för att jag kan inte göra någon faktura för de stängda månaderna. kan ni förklara lite tydligare hur ni menar med en ny faktura, ska det blir en manuell verifikation på den som justerar bort 2420 debet 1510 kredit? eller en ny kreditfaktura som jag ska debitera 2420? 

 

AnnicaL
CHAMPION

Rättningen görs nu när felet upptäckts. jag uppfattade det som att du gjort en kreditnota som då bokförts debet ett intäktskonto och kredit 1510 vilket är normal kontering av en kreditnota. Men om du i själva verket bokfört kreditnotan manuellt mot 1510 är det en annan sak. Stämmer bankkontosaldot (bankens saldo jämfört med bokföringskontot)? Stämmer konto 1510 med summan av obetalda kundfakturor nu? Något av dessa konton bör ha samma differens som beloppet på 2420. I så fall debiterar du 2420 och krediterar det andra kontot genom en manuell verifikation.