Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davidsjoberg
NY MEDLEM

kompensation för övervärde leasingbil vid försäljning till bilhandlare

Hej, vi sålde nyligen vår företagsbil, som vi finansiellt leasat genom Volvofinans, till en extern bilhandlare då de gav bäst pris. Restvärdet på bilen var 211.000 kr ink moms som externa bilhandlare betalade. Kompensationen för övervärde om 163.799kr betalades ut till oss där i avtalet var spexat 25% moms (32760 kr) 

Nu säger vår revisor att vi ska redovisa detta som avyttring av tillgång på 3973 om 131039 kr och utgående moms om 32760kr, hon menar alltså att ingen moms ska räknas av. Men är inte detta missvisande, vi har ju redan betalat halva momsen (12,5%) för övervärdet som vi nu ska betala igen om 25%. Vi kommer alltså ha betalat 37,5% i moms på detta övervärde. Borde vi inte istället få dra av halva (om inte hela) momsen på detta övervärde? Annars betalar vi ju dubbelt. 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det skall inte redovisas någon moms på försäljningen då detta inte redovisas vid rena inköp eller försäljningar av personbilar. Att man fått dra av moms för leasingen spelar inte någon roll.

I detta fallet är det egentligen positivt för er då ni annars hade fått betala in momsen på 32 760 kr till skatteverket. Nu får ni istället med den summan i resultatet.

/Joachim

 

Hej Joachim, tack för svar! 
Vår Revisor har bokfört enligt följande 

D1930: 163799

K2611: 32760

K3973: 131039

 

Men om jag förstår dig rätt så ska inte momsen redovisas överhuvudtaget? 
Alltså borde det redovisas:

D1930: 163799

K3973: 163799

Har jag fattat rätt? 
Mvh, David 

 

Hej Joachim, tack för svar! 
Vår Revisor har bokfört enligt följande 

D1930: 163799

K2611: 32760

K3973: 131039

 

Men om jag förstår dig rätt så ska inte momsen redovisas överhuvudtaget? 
Alltså borde det redovisas:

D1930: 163799

K3973: 163799

Har jag fattat rätt? 
Mvh, David 

 

Hej för att förtydliga ska jag tillägga att bilen aldrig köptes ut av oss. Den externa bilhandlare betalade restvärdet hos Volvo Finans om 211.000kr ink moms och betalade sedan 163.799kr till oss där moms om 25% (32.760kr) står med i avtalet.  

Enligt den här sidan: https://www.bjornlunden.se/bokföring/billeasing-och-moms__6179

 

förstår jag det som att jag ska redovisa det som att jag säljer rätten att överta mitt leasingkontrakt, vilket låter rimligt. 
Det som jag däremot inte tycker är rimligt är att jag enligt dom ska redovisa 25% moms på denna försäljning. (Samma som min revisor säger) 

Det blir ju som sagt en dubbel momsbeskattning på övervärdet!

Hej

Leasing är som artikel du bifogat säger rätt krånglit och kan hanteras olika från fall till fall. jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket och ställer frågan till dem för att få ett svar från myndigheten som hanterar just moms. 

men om man skall gå efter de generella reglerna och bilen säljs till en ny användare och det gäller finansiell leasing så bör försäljnignen så vitt jag känner till bokföras utan moms. 

/Joachim