Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PerSve
UTFORSKARE

kontering vinstutdelning samt årets resultat med tillägg deklaration & årsredovisning

Hej,

 

har ett AB och använder Pro-versionen av eEkonomi och därmed tillägget deklaration & årsredovisning. Jag håller på att planera bokslutet som kommer nu vid årsskiftet, 31/12 och har läst mig till att årets resultat  kommer automatiskt att bokföras när jag låser deklarationen . Min fråga gäller vinstutdelningen som årsstämman föreslår, kommer denna också automatiskt konteras via deklarationsmodulen eller måste jag själv skapa denna bokföringsorder? Jag tänker närmast på konteringen efter beslut på stämman; är det konto 2898K som används och 2091D? När gör jag denna bokföringsorder och på vilket bokföringsdatum, 31/12?

 

Hälsningar,

PerSve

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Utdelningen bokförs först efter årsstämmans beslut, dvs nästa år. Det första som görs är omföring av 2022 års resultat D2099  K2098. När stämman har hållits bokförs det beslut som då fattats - om utdelning ska göras bokförs det beloppet till 2898 medan resten som balanseras i ny räkning hamnar på 2091. Dvs D2098 K2898  K2091. 

 

Hej AnnicaL,

 

tack för ditt svar, jag tolkar det som att bokföringen av utdelningen görs manuellt efter årsstämmans beslut. Jag tänkte mest att under fliken "upprätta årsredovisning" avsnitt "resultatdisposition" så anger man vinstutdelning och programmet räknar ut posten "balanseras i ny räkning" och då skulle man kunna göra en automatisk bokning. Men jag förstår också att årsstämmans beslut är senare är själva upprättandet av årsredovisningen så det blir en tajmingproblematik.