Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

konto 1210

Hej vi hade köpt in tre stycken elpalldragare till företaget och hade registrerat in de till konto 1210.Vi har registrerat under de här kontona
2440= kredit
2641=debet
1210= debet.

Sedan så har vi gjort en försäljning av två av elpalldragare och en är kvar i lagret. Hur kan jag registrera nu den här kontot 1210 eftersom de två är redan sålda.? Borde det inte automatisk minska kontot 1210?
Vi har registrerad de som elpalldragare under artiklar på lagersidan i visma.

Med vänliga hälsningar

nelli

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Vad är elpalldragarna inköpta för? Att ha och använda själva eller att sälja vidare, dvs lager?

Som du har bokat det (konto 1210 debet) så är de inköpta som anläggningstillgång, dvs en varaktigt tillgång som ska användas i företaget och göras löpande avskrivningar på.

Är tanken att de ska säljas till kund så är det fråga om varuinköp. Varuinköp kan hanteras på olika sätt. Antingen bokar man direkt på 4010 eller vilket inköpskonto man nu vill använda eller så använder man lagerbokföring och bokar inköpet mot ett lagerkonto, t ex 1410.

Vid lagerbokföring så gäller det att man har rätt inställningar i programmet för att slippa göra en massa manuella bokningar. Hur just du ska göra dina inställningar kan jag inte svara på, men det kan säkerligen supporten. Hur fungerar då lagerbokföring? Jo, när du plockar ut produkten ur lager genom att skapa en order/faktura så bokas försäljningen på ett 30-konto med det belopp som du anger på fakturan. Samtidigt sker en lagerbokning i bakgrunden som krediterar 1410 och debiterar ett inköpskonto i 40-klassen.