Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ann-Marie1
MEDLEM

koppla återbetalningar till samma post som utbetalning som gjordes först?

Hej

Om jag har gjort en utbetalning till en person och den personen sedan gör en återbetalning på en del eller hela summan, hur gör jag för bokföra dem tillsammans? 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför både utbetalningen och återbetalningen mot samma konton så kommer det totalt sett bli rätt. Du bokör dem med andra ord var för sig men mot samma konton.

/joachim

Tack!

Det här har blivit aningens krångligt, så jag löser det inte så enkelt:

Person A fick en handkassa på 15000kr, bokfört på egen verifikationsserie C och konto 1910 (kassa).

Person A betalade tillbaka 9847kr som bokfördes på verifikationsserie C men på ett annat konto (4213).

När jag försöker att göra en korrigeringsversion får jag en varning om att det inte är lämpligt att röra 1910 manuellt.

Sedan har person A lämnat in kvitton på resterande belopp av handkassan, men missade att ange att det skulle tas från handkassan. Det är också bokfört på 4213, så även den behöver korrigeras mot 1910.

Hej

Du kan bortse från varningen och använda 1910 i korrigeringsverifikationen om du är helt säker på att 1910 är korrekt konto att rätta till detta mot.

Antar att du menar att du använt 4213 istället för 1910 i konteringen av kvittona på detta sätt?

4213 Kredit
5460 Debet
2641 Debet

I så fall är det äbven här bara att bortse från varningen att det inte är lämpligt att rätta det mot 1910.

/Joachim