Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina89
MEDLEM

korrigering av kontering vid bokföring av låst momsperiod

Hej, 

Jag jobbar i Visma eekonimi och undrar om det går att bokföra på kontot 4535 när momsperioden är låst. 

Jag har bokfört en reparation av en bil som en direkt kostnad, vi har nu kommit fram att den bör bokföras som en tillgång och öka anskaffningsvärdet av tillgången.  

Inköpet skedde den 14/4 2021 och avsåg en reparation av tillgången, den konterades så här.

1920 K 15 370

4535 D 15 370

2645 D 3 842

2614 K 3 842

Nu vill vi rätta till den. 

Jag tänkte bokföra den såhär:

4535 K 15 370

2645 K 3 842

2641 D 3 842

1241 D 15370

Men hur blir det då med momsrapporten. Kommer den behövas justeras och skickas in på nytt till skatteverket? 

Tack på förhand,

Mvh Kristina

Mvh Kristina 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Hej

• Du ska inte blanda in momsen alls i rättelsen  och kan göra rättelsen med en manuell verifikation nu i en öppen period. Dvs bara föra om D1241 K4535 och ta bort momskoden på 4535-raden.

Hej, 

Vi har gått fram och tillbaka mycket med tanken om hur vi ska göra med reparationskostnaderna för bilen. Bilen köptes in som ett reparationsobjekt mot en mindre summa. Det har köpts in både reservdelar och gjorts reparationer som kommer att öka bilens värde markant. Skatteverket att anger att reparation av inventarier ”får” dras av vilket vi har tolkat som att de oxå då får läggas till i anskaffningsvärdet och öka det. Sedan tänkte vi att värdeminskning kommer att ske genom räkneskapsenlig avskrivning. Rätta mig gärna om vi tänker fel. 

Mvh Kristina

Det är ju precis som du skriver, man får göra avdrag för reparationer om man vill. Och det är klart, köper man in ett renoveringsobjekt och reparerar det så kan man ju tycka att man borde få lägga till det till inköpsvärdet. Skulle nog säga att det helt beror på vad som gjorts. Ett fordon som inte går att använda bör man ju kunna dra av reparationerna på. 

Har försökt kolla men inte hittat något direkt. Det jag vet (eller åtminstone som jag lärt mig) är att när det gäller fastigheter så är alltid reparationer en kostnad, vilket inte alltid är så kul för det egna kapitalet. En om- ny- eller tillbyggnad är dock i princip alltid en ökning av tillgångens värde. 

Men det är inga självklarheter och som med så mycket annat inom redovisning så "beror det på"..... 

Ja det hela tycks vara väldigt knepigt. Men jag tror att vi kommer att dra reparationerna som en direkt kostnad det blir en mer säker kontering.
Vad tror du gäller för reservdelar som överstiger ett halvt prisbasbelopp,

Ska dessa läggas upp som tillgångar?

Sedan har vi köpt in bildäck för 10 000kr till bilen blir dessa kostnader eller kan man räkna i dem till anskaffningsvärdet? Allt blev plötsligt förvirrande..

Tacksam för svar! 

mvh Kristina 

Gränsen på ett halvt prisbasbelopp gäller nog bara själva inventarien. Reservdelar kan kosta hur mycket som helst då det är en reparation. T.ex. en lastbil som måste byta motor för några hundratusen, en kostnad...

Skulle nog påstå att det normal är att bildäcken blir en kostnad. Möjligen om bilen köptes utan däck, vilket är ovanligt men möjligt. Då kan man ju se det som en "ombyggnad" att montera däck så att den går att köra. Men  reparation är nog mitt förslag.

Det man kan göra, och tänka på vid investeringar, är att om man vill ha ett högt anskaffningsvärde. Då låter man säljaren kosta på de reparationer och tillbehör man vill ha på bilen/inventarie som man köper. Har man däremot ett högt resultat och vill bli av med lite skatt då skall man köpa den helt oreparerad. Ta hem den över helgen så att man har den i sin besittningen och sedan lämna in den för reparationer, som då blir kostnader och sänker skatten... Lycka till!

Ja det verkar som att anskaffningsvärdet inte kan ökas så mycket som vi tänkt och det är okej denna gång.

Tack för tipsen! 

Mvh Kristina 

En nyfiken fråga, som då inte har med din fråga att göra, är varför ni skall bokföra reparationen som tillgång. I likhet med en fastighet så är det bara en ombyggnad som får läggas till på anskaffningsvärdet. En ren reparation får inte, normalt sett, öka en tillgångs värde.