Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kawa_24
MEDLEM

korrigering av verifikation

Var kan jag lära mig mer om korrigering av verifikation, gärna med film och tydliga exempel. Hittar ingen bra information. 

 

Jag har två verifikationer, årets resultat och bokfört resultat föregående år, som behöver justeras till rätt summa. Bokförde tyvärr fel, summan blev för låg.

Jag antar att dessa två verifikationer först behöver korrigeras så de nollställs (omvänd bokföring i kontona) och sedan bokföra rätt summa i två nya verifikationer. Testade göra så men då märkte jag att årets resultat i resultaträkningen blev dubbel. Förstår inte vad som går fel?

Tacksam för hjälp!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan skapa en korrigeringsverifikation av dessa.

Skapa en korrigeringsverifikation för låsta perioder eller felaktiga belopp/konton:

  • Gå till Bokföring - Verifikationer.
  • Välj den avvikande verifikationen och klicka på Redigera.
  • Använd sedan funktionen Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation, markera rutan intill raden som ska rättas eller välj alla om allt ska rättas. Beloppet vänds automatiskt i korrigeringsverifikationen.
  • Lägg till rätt konto eller belopp.
  • Bokför slutligen den nya korrigeringsverifikationen 2.

Bifogar även en gif/film på hur det serut/görs. Där jag ändrar ett resultat från 40 000 till 45 000. När du markerar de två rutorna för de konton som skall justeras så skapar eEkonomi korrigeringsverifiktionen. Sedan lägga du själv in rätt kontering (konto och belopp)



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack Joachim!

Jag ska noga gå igenom beskrivningen du skickade. Jättebra att även film finns!

Behövde året vara låst? Jag har öppnat året igen inför att försöka skapa en korrigeringsverifikation, kan jag bokföra på samma sätt ändå?

Vänliga hälsningar, Karima

Hej

Du har gjort helt rätt i att öppna året. Hade året varit låst så hade du inte kunnat korrigera detta.

/Joachim

Hej Joachim.

 

Stort tack för all hjäp!

 

I min deklaration, som jag redan hunnit skicka in, ser jag att årets resultat stämmer. Antar att programmet hämtar belopp från andra konton än 8999. Visst behöver jag inte gå in i Visma deklaration igen, uppdatera siffrorna för att sedan lämna in en ny deklaration?

 

Vänliga hälsningar, Karima

Hej

Då deklarationen stämmer så är det helt korrekt att du inte behöver gå in i Visma deklaration på nytt och lämna in en ny deklaration.

/Joachim