Hej!
Jag har enskild firma med månadsvis momsredovisning och kontantmetoden
Jag har börjat sälja digitala nedladdningar via Etsy under 2024. Det som säljs under en månad hålls av Etsy i ett par veckor och inbetalningen får jag oftast månaden efter.
Jag har bokfört Etsy månadsförsäljning på 3048 Kredit mot 1510 Debet den månaden jag säljer. När jag fått inbetalningen månaden efter bokför jag 1510 kredit mot 1930 Debet.
Hur ska jag göra nu när det är nytt räkenskapsår och jag har kvar utgående saldo på 1510 i och med att jag har kontantmetoden? De pengarna kom nu i januari men jag vet inte hur jag ska stänga 2024 med 1510 kontot. Ska jag bara kreditera 1510 i januari som vanligt? Hur påverkar detta bokslutet?
Tack så mycket på förhand!
Hej
Du låter saldot på 1510 vara kvar. Det kommer följa med över som en ingående balans in i 2025 där du bokför inbetalningen mot 1510 som vanligt.
Din fordran på Etsy kommer regleras i 2025.
/Joachim
Tack för svar Joachim!
Så jag behöver inte nolla 1510 för att stänga 2024, trots kontantmetoden? Fortsätta som vanligt och ta 1510 kredit mot 1930 Debet nu i Januari? Ska man nämna det på nåt sett i bokslutet?
Hej
Helt korrekt du behöver inte göra något åt 1510 i bokslutet.
Det kommer tas upp i dekalrationens om en fordran när du skickar in den. Det är allt som krävs i bokslutet.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.