Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MJKustom
MEDLEM

minus b8 och b14

Hej!

Försöker lära mig den hårda och enligt mig den roligaste vägen gällande bokföring.
Jag har 2020 bokfört allt själv och ska nu deklarera, allt gott förutom att jag har minus i ruta b8 och b14.

Jag har hittat problemet och jag har fordringar som ligger.

Det ser ut såhär i min balansräkning

 

2650:   5337 :-

1790: -6504,25

Skillnaden ligger som minus i b14.

 

2440: -7730,75

2641: 232,75
Skillnaden ligger som minus i b8

 

Jag är inte intresserad av ett svar som "det är ju bara att skapa en korrigeringsverifikation"...
Jag har läst och förstår problemet hyfsat men vill gärna ha det mer utförligt förklarat för mig vad jag gjort för fel och vad jag bör göra och VARFÖR. 

 

Mvh

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

2650 momsskuld ska normalt ha ett minussaldo,  om du har en momsfordran ska den ligga på 1650. 1790 är ett tillgångskonto för kostnader för kommande år eller intäkter som ännu inte fakturerats. Att du har ett kreditsaldo där är fel, titta vad det består av och rätta. Är det kanske upplupna kostnader som ska vara på 2990 i stället? 

 

2440 är korrekt. 2641 ska vara nollställt om du kört momsrapport för sista månaden. Har du bokfört nån kostnad med moms efter att momsrapporten kördes? Eller är det nåt som momsrapporten missade? För om till 1650. 

 

Hoppas detta hjälper 😉

det som ligger på 2650 är min momsåterbäring, ska jag då flytta det till 1650 ?

Det som ligger på 1790 är fakturor och periodiseringar som jag gjorde vid årsskiftet, kanske det som ställt till det? 


Ja, jag föreslår att du flyttar momsfordran till 1650. 

Periodiseringar av redan kostnadsförda belopp  som avser kommande år ska ligga som en tillgång på 1790. Om du däremot har bokfört upplupna kostnader (som avser gamla året men fakturerats först under det nya året) på samma konto ska du flytta dessa till 2990 som då ska få ett kreditsaldo och passa in bland skulderna.