Hej!
Tack för din fråga. Jag har svarat på din fråga i din andra tråd här, men jag tänker att jag kan utveckla mitt svar lite nu när du gett lite mera information gällande att det är på grund av ålder du vill minska värdet. Jag skulle säga att vanligtvis som jag beskrev så gör man inga nedskrivningar, men däremot som i den länken jag skickade så värderar man lagret vid inventeringen, och om värdet har minskat så skall man hantera det. Om du läser på Skatteverket så säger dem följande: Huvudregeln när företaget skattemässigt värderar lagertillgångar är att de inte får tas upp till ett lägre värde än det som är lägst av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet.
Om nu nettoförsäljningsvärdet är lägre än anskaffningsvärdet, dvs att du inte längre kan sälja dem till ett värde som är högre än anskaffningsvärdet efter minskning av försäljningskostnader, så skall detta minska varulagervärdet. Jag rekommenderar att kika på denna länken som jag skickade i den andra tråden för att läsa mer om detta.
Om du kommer fram till att varulagret har minskat efter värdering enligt reglerna, så bokför man detta som en vanlig förändring av varulager dvs i kredit mot 14XX konto och i debet mot ett 49XX konto.
Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite på vägen!
/ Josefine