Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LM1981
NY MEDLEM

nolla egna konton ideel förening

Hej!

jag tog över som kassör för ideel förening och förra kassören bad mig skapa konton för våra evenemang för att lättare följa dessa, jag kunde välja vilka koder som helst enligt henne, ingen mer överlämning än så dessvärre.

Jag valde kontokod 2023 för evenemang 1, 2024 för evenemang 2 osv.

Det jag har upptäckt nu är att detta inte lägger sig under konstnader i resultatrapporten, men i balansrapporten finns dessa med.

resultatrapporten visar på att vi ska ha en vinst nä vi gått ca - 5000 år 2024

men summorna på det hela stämmer ju överens med vårt bankkonto.

jag kom på då att för att dessa kostnader ska hamna i resultatrapporten så be höver jag skapa nya som börjar på 6, så nu heter evenemang 1 -6023 osv, så 2025 kommer bli rätt.

jag undrar nu hur jag nollar dessa gamla konton jag skapade som ligger i balansrapporten som uttag el instättningar under året?

hädanefter kommer förändringen vara noll men posterna ligger ännu där med belopp på sig.

när jag fösökt så påverkas hela totalbeloppet och ser galet ut.

jag behöver liksom bara nolla det eller flytta det till nya koden.

tacksam för all hjälp

LM

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Menar du att du lagt kostnader på konto 2023 och 2024 i året 2024?

I så fall får detta bokföras om genom att du antingen korrigerar varje verifikation för sig eller att du gör en manuell omföring av saldot på dessa konton.

2023 Kredit
2024 Kredit
6023 Debet
6024 Debet

/Joachim

LM1981
NY MEDLEM

Hej, precis jag har lagt evenemangens kostnader på dessa konton, även intäkter i form av anmälningsavgifter

året 2024 är låst och jag kan inte gå tillbaka och ändra.

jag försökte göra som du skrev men då såg det helt galet ut på resultat nu, då plussades summan på men inget har ju ändrats i totalen av allt, i balansrapporten dubblades summan

/LM

Hej

Intäkter bör du lägga på ett rent intäktskonto istället i så fall. Vill du följa samma upplägg som tidigare så använder du 6023 och 6024 för kostnaderna och sedan lägger du upp 3023 och 3024 för intäkterna. På så sätt blir det dels mer överskådligt vad ni haft för intäkter och kostnader eftersom detta separeras på olika konton.

Jag skulle säga att du behöver korrigera det som är bokfört i 2023 så det blir rätt bokfört i det året dvs fördela upp kostnaderna på 6 kontona och intäkterna på 3 kontona. på så sätt kommer även de ingående balanserna uppdateras in i 2024 och slutligen även in i 2025 så allt blir korrekt.

/Joachim

hej, åren 2023 och 2024 är låsta och jag får inte ändra där.

jag har döpt ett konto till 2023 om det är så att det blandas ihop.

ja, det blir ett konto för intäkter med, men hjälper ändå inte att få bort konto 2023 ur balansräkningen...

Hej

åren går att låsa upp så du kan justera detta.

Under inställningar > företagsinställningar och bokföringsuppgifter finns det ett fält för att öppna låsta månader.

Även under inställningar > Räkenskapsår och IB kan man klicka på året 2024 t ex och avmarkera rutan efter lås räkenskapsår.

Annars får ni justera detta i 2025 vilket kommer göra resultatet väldigt fel i 2025. 

Då ni är en ideell förening så skulle jag rekommendera att ni rättar till detta rätt "stora" felet i respektive räkenskapsår. Så ni får rättvisande resultat i respektive år.  

/Joachim

Hej!

jo visst det går att låsa upp men får inte, årsmöte varit och handlingar utskickade.

men det var inte bara mitt misstag med kontokoderna som var fel, man har inte bokfört och nollat tidigare existerade konton alls sedan man startade med visma  innan jag tog över så jag har bett en revisor om hjälp att städa upp detta,

vi kommer att städa i detta året och då ha förklaring på varför 2025 ser konstigt ut så blir det rätt inför 2026

tack för din hjälp

vänligen, LM

LM1981
NY MEDLEM

i resultatrapporten för 2025 står det nu - för 6023 och det är helt galet, bara årets kostnader ska stå där, på startsidan på resultat skriker det minus nu och det är ju inte rätt, det är förra årets siffror vi samlat i två år som ligger under 2023

jag behöver nolla det som är på 2023, inte flytta över till 6023,