Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

om jag får ett presentkort i julklapp kan jag använda det i min enskilda firma till att köpa en dator och kunna dra moomsen d

om jag får ett presentkort i julklapp kan jag använda det i min enskilda firma till att köpa en dator och kunna dra momsen ?
3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Ja, du kan boka det mot konto 2018, egen insättning.

Tyvärr är det svårt att göra avlyft av moms tror jag. Den  som har betalt presentkortet har redan gjort det och om du skulle göra det så skulle staten få betala ut momsen två gånger. 

Sedan är det frågan om säljaren accepterar detta och om skatteverket skulle upptäcka det hela. Men det är inget som jag kan råda om.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Nettan,

Enligt boken Redovisa Rätt så finns det olika scenarion med hur presentkort beskattas. Om presentkortet enbart kan bytas mot en bestämd vara eller en beställd tjänst så ses det som ett förskott för den aktuella varan eller tjänsten och därmed ska säljaren redovisa utgående moms vid försäljning av presentkortet. Moms ska då inte debiteras vid köp av vara/tjänst med presentkortet då det beskattades vid köp av presentkortet.

Om den omvända förhållandet gäller, vilket är det normala, att presentkortet inte kan bytas mot en i förväg beställd vara eller tjänst uppkommer ingen omsättning. Presentkortet kan ju i detta fall bytas till exempel mot valfri vara/tjänst eller mot valfri vara/tjänst som finns hos en viss butikskedja och motsvaras ju då inte av en i förväg bestämd och beställd vara/tjänst. Eftersom transaktionen inte utgör en omsättning ska moms inte debiteras vid försäljningen av presentkortet. När presentkortet sedan utnyttjas som betalning uppkommer däremot en omsättning och moms tas ut vid detta tillfälle.

Detta är en generell beskrivning av hur beskattningen av presentkort ska ske och kan fungera, jag vågar dock inte svara på hur exakt du ska gå tillväga i ditt fall. Men som Tobias skriver så ska momsen inte lyftas två gånger. Jag hade rekommenderat att du kontaktar Skatteverket för att få en beskrivning av hur du kan gå tillväga, återkom gärna i tråden om du får ett bra svar som andra kan dra nytta av!

Ha en fin dag!
/Fanny