Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Caroline R
MEDLEM

omföring av kapital

Hej!

 

Jag har funderingar kring omföring av eget kapital, alltså den första verifikationen för varje år förutom det första verksamhetsåret. Jag har sett att detta ämne diskuterats tidigare, men jag är fortfarande förrvirrad! 

 

Första årets resultat har jag bokfört på följande sätt: konto 8999 debiterades 9877,05 kr och konto 2019 krediterades 9877,05. Jag gick alltså med vinst på 9877,05 kronor. Jag har inte inkluderat egna insättningar och egna uttag då jag återbetalade mina egna insättningar i slutet av året och balansen därmed är 0 (jag hoppas att detta var rätt tänkt).

 

Om jag har förstått alla instruktioner jag läst ska jag alltså som första verifikation år 2 debitera konto 8999 med 9877,05 och kreditera konto 2010 med 9877,05. Det är här jag blir förvirrad - nu hamnar konto 2010 på minus. Jag förstår mig inte på konto 2010... Ska det bli så, trots att jag gick med vinst? 

 

Tacksam för hjälp!

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej

konteringen på den första verifikationen år 2 är INTE på 8999. Däremot ska du debitera 2019 och kreditera 2010. Konto 2010 ska ha ett kreditsaldo, dvs vara minus, när verksamheten gått med vinst - rörelsen har så att säga en skuld till ägaren. Så det blir helt rätt för dig att 2010 visar ett minussaldo.

Åh tack! Ja, jag menade såklart 2019! Skrev fel! Men vad bra, då stämmer det - tack så mycket!