Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

corill
MEDLEM

periodisk sammanställning - kontantmetoden

Jag använder kontantmetoden för min bokföring. Jag håller just nu på att fylla i min periodisk sammanställning, och jag undrar vilka datum jag tittar på när jag bestämmer mig för vilka transaktioner som ska inkluderas?
Är det fakturadatumet eller det datum jag fick pengarna?

Dessutom skickas mina fakturor i USD, så jag måste konvertera dem till SEK. När jag letar efter rätt konverteringsdatum, tar jag hänsyn till fakturadatumet eller datumet då jag fick pengarna?

Och slutligen – är det korrekt att använda den genomsnittliga månadsväxelkursen från riksbank.se?

Tack för din hjälp.

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Det är fakturadatum som gäller. Mycket knepigt med kontantmetoden vid försäljning till EU, läs gärna denna tråd i forumet https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hantering-periodisk-sammanstallning-med-kontantmet...

Tack för ditt svar. Jag tror att det vore bättre för mig att byta till faktureringsmetoden. Är det fortfarande möjligt att göra detta för 2022 års skattedeklaration, som ska infalla 2 maj? Jag har redan lämnat in min momsdeklaration tidigare i år med hjälp av kontantmetoden. Så jag tror att det kan vara för sent att ändra min metod för min retur 2022?

AnnicaL
CHAMPION

Jag tror inte att du kan ändra retroaktivt, men gör det för 2023. 

corill
MEDLEM

Jag har en annan fråga angående användning av "kontantmetoden" för min inkomstdeklaration. Såvitt jag förstår, när du använder denna metod, tar du hänsyn till datumet då du får pengarna på ditt bankkonto. Skatteverket nämnde dock för mig att jag måste använda dagen till "affärsändelsen". Är detta samma sak som den dag jag får pengarna på mitt bankkonto?

Hej igen.

Det är svårt att svara på utan att förstå i vilket sammanhang Skatteverket nämnde det för, men om vi fortfarande är inne på just periodisk sammanställning så bör det betyda när försäljningen skedde dvs fakturadatumet. Det jag kan tänka mig att de menar om du inte pratar om periodisk sammannställning är att kontantmetoden och att bokföra händelsen när pengarna kommer in bara gäller löpande under räkenskapsåret. I bokslutet så måste man ta hänsyn till alla affärshändelser som skett under året, oavsett om de betalats eller fakturerats och skall bokföras som intäkt/kostnad i det året det gäller. 

Om jag missförstått din fråga så får du gärna återkomma och förklara mer, alternativt så kan det vara bra om du kontrollerar med Skatteverket vad de menade med detta.

Ha en fin dag

//Tinna

Förlåt, jag stavade ett ord fel i mitt förra inlägg, det kan ha skapat förvirring. Ordet borde ha varit "affärsändelsen", inte "affärsändelsen".

Och jag syftar inte längre på den periodiska sammanställningen med detta, utan inkomstdeklarationen. Jag använder för närvarande kontantmetoden för detta (även om jag planerar att ändra på det). Jag försökte förtydliga med Skatteverket exakt vilket datum jag skulle använda när jag använder kontantmetoden och omvandlar andra valutor till SEK. Jag förstår att om du använder kontantmetoden så använder du dagen då du får pengarna på ditt bankkonto. Så jag kollade med dem om växelkursen som gäller också är den från det datum pengarna finns på mitt bankkonto. Och de svarade att jag måste använda dagen för "affärseventet" med kontantmetoden.

Hur som helst, jag ska kolla med dem igen, men ibland förstår jag inte riktigt vad de säger, och hjälpen du får i dessa forum här är faktiskt mer användbar 🙂

Hej @corill 

Bra att du kollar med Skatteverket och jag håller med dig om att många gånger finns svaren att få här i forumet. 

Önskar dig en fin dag

//Tinna