Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

"Kvitta" fakturor

Hej,

jag undrar hur man gör för att "kvitta" två fakturor mot/med varandra?

 

Kort beskrivning:

 

Till mitt webhotell kan man förskottsbetala till en "pott" som man sedan kan betala fakturor med. När man betalar in pengar till denna pott utfärdas en nettofaktura (utan moms) på det belopp man vill förskotta. Dessa fakturor har jag naturligtvis betalat på vanligt sätt.

 

Men nu när den riktiga fakturan på själva webhotellskostnaden (med moms) väl kommer, hur bokför jag då att jag betalar den med pengar som jag redan har betalat in till webhotellets pott via andra fakturor? Kan jag på något sätt "kvitta dem" mot varandra?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kunde se så verkar du ha Visma eEkonomi som program, så jag har kollat med en kollega om hur det kan hanteras på bästa sätt. I nedan så följer ett exempel på hur stegen blir vid förskottsbetalning och sedan en form av kvittning vid riktiga betalningen/köpet. I detta exempel har man betalat in 500 kr sedan tidigare och totala beloppet nu är 625 kr:

 

1. Skapa en leverantörsfaktura med nettobeloppet och kontera 2440 K mot tex 1680 D

 

2. Skapa sedan en kredit på samma belopp och kontera 2440 D mot tex 1680 K

 

3. Skapa sedan den riktiga fakturan med det högre beloppet (med moms) 2440K, 2641D och tex 4XXXD

 

4. Kvitta därefter kreditfakturan via Åtgärder - Kvitta mot fakturan på det högre beloppet

 

5. Betala kvarvarande belopp dvs 125 mot konto 1930

 

 

Hoppas detta hjälpte dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

och tack för svar! 😀

 

Jag hoppas jag klarar av att göra den manövern korrekt, det är inte riktigt dags än... 😅

Hej igen!

 

Inga problem alls, det kommer gå utmärkt. Annars är det bara att återkomma om det är något.

Ha en fin helg 🙂

 

/ Josefine