Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

representation enskild firma

Hej!
Jag har en ny kund (privatperson) där upplägget är att jag bla träffar en annan person för lunchmöte en gång i veckan, dessa luncher kommer inte överstiga 300 kr och jag kommer sedan vidarefakturera hela summan för lunchen till min kund ihop med min timavgift. 
Hur bokför jag detta? Jag använder Visma eEkonomi
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför debet 2641 den ingående momsen
Debet 6072 ej avdragsgill representation, vilket innebär vid skatteuträkning att själva representationskostnaden som är en icke avdragsgill kostnad blir för dig att betrakta och beskattas som ett eget uttag

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack. Har jag förstått det rätt att jag på så sätt drar av momsen, men betalar skatt på resterande summa? Så detta sättet kan jag bokföra allt som skulle hamna under representationskontot? 

Dessvärre inte riktigt allt. 

  • Om kostnaden för mat och dryck eller enbart dryck är högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle, får du göra avdrag för hela momsen.
  • Om kostnaden överstiger 300 kronor exklusive moms och gäller både mat och alkoholdrycker, ska avdraget beräknas genom en proportionering utifrån de faktiska kostnaderna exklusive moms för mat respektive alkohol. I vissa fall kan du istället välja att beräkna avdraget enligt en schablon.
För mer info, se gärna Skatteverkets sida om representation: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.1553...