Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

skattekonto - eEkonomi

Hej,
Jag har hört av en revisor att man ska ha med skattekontot i bokföringen precis som tex företagskontot. Går det? Hur gör man det?
Om det inte går hur gör man då? För tillfället har jag ett "överskott" på mitt skattekonto så det dras inga pengar från mitt företagskonto för att betala moms och prel. skatt. Hur gör man i ett sånt läge? Och den här momsperioden skulle jag dessutom få tillbaka pengar men de stannar ju kvar på skattekontot eftersom jag har en utbetalningsspärr.
Är helt ny på det här så förklaringar som är lätta att förstå vore bra 🙂
Har en enskild firma.

Tack på förhand!
5 SVAR 5
Adde12
UTFORSKARE

Hej,

i kontoplanen finns redan ett skattekonto med.
Konto 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto).

Vet dock inte om det skiljer mellan Enskild Firma och Aktiebolag.

Mvh,
 Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tänk att alla inbetalningar du gör till ditt skattekonto går kredit i banken och debet 1630 skattekontot. Motsvarande så bokar du alla belastningar som Skatteverket gör enligt kontoutdraget över skattekontot som att de går kredit från 1630 och debet din skuld i balansräkningen, exvis momsskuld eller skatteskuld . Så när du betalar in pengar till ditt skattekonto inför momsdeklarationen så blir det kredit banken och debet 1630. När sedan Skatteverket belastar ditt skattekonto med dina deklarerade uppgifter så bokför du det som kredit 1630 och debet momsredovisningskontot. Du skiljer alltså på själva inbetalningen eller utbetalningen från skattekontot och själva transaktionen med Skatteverket. En vanlig preliminärskatteinbetalning skulle kunna konteras direkt som K1930, D1630, K1630, D2510.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för det utförliga svaret 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Mats beskrivning ovan fungerar fint. Dock är beskrivningen mer utformad för ett Aktiebolag. 

För att det ska passa en Enskild firma bättre, byt ut konto 1630 mot 2012 - sedan stämmer det. 

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen 🙂