Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

utlåning till aktiebolag för köp av fastighet

Hur bokför jag lån från mig som privat person till mitt eget aktiebolag. Detta gäller köp av fastighet. Företaget ska även betala ränta till mig undertiden
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du krediterar konto 2893 och räntan bokför du
Debet 8410
Kredit 2893
Eller
Jetdrift 1930 om du betalar ut beloppet

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jetdrift = kredit. 🙂
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack
konto 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del
Jag är ny och vilse och undrar  så här: eget kapital som jag har lånat till mitt ab för att köpa en fastighet måste uppfattas som långfristig skuld företaget har mot mig eller hur? då finns det kanske en annan konto t.ex.  - Skulder till närstående personer, långfristiga del...?

Japp... konto 2393 eller om du lägger upp ett annat i 23xx-gruppen och kallar det för "lån närstående enligt revers" (om du har en sådan vill säga, något som rekomenderas). Du har också rätt att ta ut en marknadsmässig ränta om du vill och bolaget har lånebehov. Blir iofs skatt på det men bara kapitalskatt. Lycka till!

Kom på en sak och det gäller just fastigheter. Nu vet jag ju inte vilken typ av fastighet du köpt men det finns många som kan orsaka förmånsbeskattning för dig oavsett om du använder den eller ej. Idag beskattas möjligheten att använda den...  Så det kan vara värt att kolla upp.