Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mia___6
MEDLEM

vidarefakturering kostnad koncern danmark

Hej,

Vi vidare fakturerar kostnad för drivmedel till vårt systerbolag i Danmark

Jag bokför kostnaden för oss på konto för drivmedel (5611) och vidare fakturerar kostnaden för detta till vårt systerbolag i Danmark på konto 3915 (Vidarefakturering av kostnader Koncern 25%) där jag bokför moms med momsrapportkod 35. Min kollega i Danmark vill att jag använder samma konto 5611, men jag kan inte se hur jag ska göra för att få det att fungera då jag får fel i momsrapporten när jag använder det kontot för fakturering inom EU. Finns det någon lösning på detta?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att den hanteringen du har nu är den mest korrekta, om man kikar i denna vägledningen hos Skatteverket. Om man tolkar det som står där så blir det alltså felaktigt att hantera det som en minskning av kostnad, utan det skall hanteras som en omsättning precis så som du har hanterat det. Rent resultatmässigt så blir det ju självklart samma, men det mer korrekta bör vara att det redovisas som en omsättning och inte en minskning av kostnad. Man kan alltid kolla med tex Skatteupplysningen eller liknande om det kan vara okej att hantera det på det sättet som din kollega önskar. 

 

Rent programmässigt så kan man koppla en försäljningsmomskod till ett kostnadskonto, men jag skulle som sagt säga att det blir fel i detta tillfället för dig och din situation då det är en vidarefakturering. 

 

Ha det fint!

Josefine