Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natalie
MEDLEM

vmb. Ta in egna saker och sälja i enskilda firman..

Hej

Jag har precis öppnat ett galleri med butik och café.

Jag har lite oanvända saker hemma som jag har köpt som privatperson (har inget kvitto)

och vill sälja i min enskilda firma.

Jag har pratat med Skatteverket och fått veta att jag skall ta reda på det marknadsmässiga värdet när jag lägger in inköpspriset.

Men hur gör jag rent bokföringsmässigt? och hur rapporterar jag sånt till skatteverket?

Jag har hittat ett konto som heter "inköp VMB" ... men mer än så vet jag inte.

 

Hälsn Natalie

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det du köper av dig själv privat är helt oanvänt så räknas det inte som begagnat och då kan du välja att använda valfritt konto. Skall det säljas vidare så skulle jag föreslå konto 4000 inköp av varor från Sverige. Se till att rutan för momskod är tom då du inte får dra av någon moms på dessa inköp.
Visar med ett exempel från mitt eget system.

 

Ha en riktigt fin dag
Joachim

 

Hej. Tack 🙂 skatteverket säger att trots att sakerna är nya klassas det ändå som begagnat och ska gå som VMB. Jag har ringt Skatteverket flera gånger med samma fråga för att se vilka olika svar jag kan få. Men alla säger samma sak

Hej

Skatteverket skriver på följande sätt på sin hemsida gällande vad som klassas som begagnat och inte.

"Med begagnade varor menar vi varor som varit i bruk och som är lämpliga för vidare användning i befintligt skick eller efter repraration"

Så jag skulle säga att om varorna inte är använda alls så skall det bokföras på konto 4010 men utan att dra av någon moms.

Skulle varan vara använd lite eller mycket så skall du använda 4020 Inköp VMB varor istället.

Det blir i princip samma resultat i slutändan. Orsaken till att man använder ett särskilt konto för VMB varor är för att man skall kunna kontrollera hur mycket varor man köpt in som begagnat. Detta för att man slutligen enbart skall redovisa momsen på vinsten dvs skillnaden mellan försäljningspriset och inköpspriset. 

Viktigt att även använda ett särskilt konto för de begagnade varor som säljs. Konto är 3020 Försäljning VMB varor.

När sedan momsperioden är slut så skall man göra en beräkning 3020 - 4020 = vinsten. Vinsten skall sedan omfördelning av så man får momsen på vinsten redovisad korrekt. Detta görs via en kontering från sidan bokföring > Verifiaktioner där du skapar en ny verifiaktion helt manuellt.
Visar nedan med ett exempel på hur en vinst på 10 000 skall bokföras.

 

Jag hoppas detta gjorde det hela något klarare

Ha en riktigt fin dag
Joachim

Natalie
MEDLEM

Typiskt..att kundtjänstmedarbetare alltid säger olika saker. Jag blir galen på kundtjänster gurr!

Men då gör jag bara inköpen på vanligt sätt..dvs det första du skrev. Det blir ju så mkt enklare också.  

Tack för hjälpen 🙂