Hej,
Jag måste ändra skattedeklaration för april och maj 2024.
När jag ville låsa upp april lönekörning då för jag meddelande att det jag först måste låsa upp de lönekörningar som var senare än denna - är det så?
Hej @Linköping
Du kan låsa upp de två senaste avslutade lönekörningarna så länge du inte har några pågående lönekörningar. Den senaste lönekörningen måste låsas upp först. Det gör du genom att dubbelklicka på lönekörningen och klicka på knappen Lås upp lönekörning.
Vi rekommenderar inte att du låser upp och ändrar i avslutade lönekörningar om du skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen. Det är bättre att göra ändringar som exempelvis rör lön som blivit fel utbetald på nästa lönekörning.
I hjäpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning skriver vi hur vår rekommendation kring korrigeringar ser ut.
Hej,
Det gäller en bilförmån, den anställde hade inte tjänstebil i april och maj, vi missade att ta bort det från löneprogrammet.
Han är dessutom sjukskriven 100% så han får ingen lön heller, jag kan inte rätta det felet på nästkommande lönekörningen.
Fundering - kan man ändra det direkt på skattedeklaration på Skatteverket och skriva noll under anställdes bilförmån?
Hej @Linköping
Tack för ditt förtydligande om att det rörde sig om en förmån. .
När det gäller specifikt rättelser av förmåner så kan du läsa om det i hjälpavsnittet Rättelser av felaktigt registrerad förmån vid arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
När det gäller frånvaro undrar vi om ni bortser från utbetalningen som den anställde felaktigt har fått, för i så fall kan ni justera detta med våra justeringslönerarter 9xxx.
Men ska även lönen påverkas bör du lägga in den missade frånvaron på korrekt datum så en skuld uppstår om det ska göra det.
Jag har bollat lite med teamet och vi är överens om att du bör ringa in i detta fallet särskilt med tanke på den delen som gäller lön och frånvaro.
Välkommen att kontakta supporten
Jag gjorde rättelse på SV, allt är klar nu :).
Skönt att du löste det och hoppas allt blev som du önskade.
Ha en fin dag!
/Tinna
Ja, det bra att det löste sig i slutet 🙂
Tack det samma
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.