Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ändra namn i lön smart

När en anställd i lön smart byter ex för eller efternamn så fungerar systemet som så idag att den anställde själv måste göra ändringen på mina tjänster.

Detta är ju inte super optimalt då många av de företag som jag kör lön åt inte använder sig av mina tjänster för sina anställda.

Jag som löneadministrator bör kunna uppdatera namn i registret själv utan att den anställde ska bli inblandad. 

// Jocke - JP Ekonomiservice
4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice 

 

Om den anställde är ansluten till någon av Vismas digitala tjänster går det inte att ändra förnamn, efternamn eller e-postadress i Visma Lön Smart, utan då måste ändringen göras i Mina tjänster på vismaspcs.se.

 

Det är av säkerhetsskäl som det bara är användaren som kan redigera sina kontouppgifter på Mina tjänster. Det enda undantaget är e-postadress, som både den användaren och administratören kan redigera.

 

Mer info finns här.

 

/Tinna

 

Hej! Jag kan meddela att det inte går att ändra namn på en anställd, även efter att den anställde själv har ändrat i vismaspcs.se. Det funkar inte heller att ändra mailadress, trots att det står att jag som administratör skall kunna göra detta. Detta är sååå irriterande och kan inte med bästa möjliga vilja vara tvunget enligt GDPR, utan är rent trams. Gör om gör rätt och gör så att vi som faktiskt skall hantera våra anställda och betala dem lön etc, faktiskt kan göra det, utan att skicka pengar och underlag till en person som numer heter något annat. Det vore väldigt bra också om personen i fråga kunde få mail, alltså mail till den mailadress personen numera har. Desstuom; jag har försökt få tag på Visma sedan 15.30 och på alla telefonnummer som Visma har, säger ni att ni stänger kl 16.00.

Det är ju uppenbarligen inte sant. Nu är kl 15.58 och jag har till slut vänt mig hit och hoppas att någon annan kund, som också betalar suppportavgift till er, kan hjälpa mig.

AnnieS
UTFORSKARE

 Kan man hitta en mellanväg med att administratören kan skicka en förfrågan om namnbyte men att den måste vara bekräftad av de anställde? Som man gör med e-posten idag.

Precis som Jocke skriver så är det väldigt osmidigt att själv inte kunna justera. I många fall är den anställde inte intresserad/teknisk nog/har tillgång till att göra det själv. Men som löneadmin ställer det till framförallt i statistikarbetet, där man kan ha namnkopplingar osv i excel som man istället för justera manuellt varje månad, men även i övrig hantering

Hej @AnnieS 

 

Jag framför era kloka tankar till våra produktspecialister tackar för feedback. 

 

Ha en härlig dag

/Tinna