Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändras månadslönen beroende av hur många dagar månaden innehåller?

Hej, kan ni hjälpa mig tänka rätt:

Månadslön är 20 000 kr. En månad med 30 dagar, då får ut 20 000 kr I lön,
men en månad med 31 dagar, då får ut 20 383 kr lön?
Tack så mycket på förhand:)
Hoppas få en svar!

Evelyn

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Riktigt så fungerar det inte. När man har månadslön gäller den oavsett hur många dagar en månad innehåller och oavsett hur många av de dagarna som är arbetsdagar. 
Har man timlön däremot får man betalt för de timmarna man faktiskt jobbat och då ändras beloppet så klart mellan månaderna också.
Fd medlem
Inte tillämpbar

En fråga här... Om man har 20.000 kr i månadslön och det är 2 röda dagar i en månad, som man inte arbetar. Dras det av 2 dagar på lönen då?
Hur blir det om man är timanställd? Ska man få betalt för dessa 2 röda dagar (eftersom man inte kan jobba då)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag förstår hur du tänker, men när det gäller månadslön så avser det hela månaden. Det gäller oavsett om det är 28, 30 eller 31 dagar eller om det är helgdagar. Man får lön även på helger skulle man kunna säga.
Det som man ska registrerar är om personen har någon frånvaro t.ex sjuk, tjänstledig, föräldraledig. Frånvaro av dessa slag genererar i ett dagsavdag på lönen. Beroende på vad det är för frånvaro och löneart så kan beräkningsformeln se annorlunda ut.
När det gäller timavlönade så förutsättningen inte likadan. En timanställd får betalt i timlön per arbetad timme.

Det är väl så också att en timanställd kan få helgersättning för röda dagar som infaller på dagar som skulle varit arbetsdagar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det finns en massa olika avtal som styr såna här saker och det kan vara olika regler i olika avtal. Om man inte följer något speciellt avtal, vilket väl är det vanligaste på mindre företag, så gäller generellt det Philip säger.

//Tina

Hej,
Precis som ni skriver det är avtalet som styr om man får helglön (röda dagar i veckan) eller inte men det gäller ju bara dom som är schemalagda. Blir ofta timanställda med fast månadslön. 

MVH

Kenneth

En relaterad fråga som jag inte får någon klarhet i: Årsarbetstid, innehåller den alla röda dagar? Årsarbetstiden är 365 dagar minus 2 dagar helg per vecka =261 dgr (eller timmar om man har det systemet). Det innebär att arbetsgivaren betalar lön för röda dagar? MVH Ulrika
Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsarbetstiden för en heltidsanställd 40 timmar/vecka är 365 (eller 366) dagar minus alla lördagar, söndagar och röda dagar. För 2015 blir det 2008 timmar eller 251 dagar. Semestern ingår alltså i den beräknade arbetstiden.

(Sen är det väl som med allt annat att det finns en massa varianter beroende på om man lyder under något avtal, men då framgår ju det å andra sidan av avtalet.)

//Tina

Tack så väldigt mycket för snabbt svar! Jag tänker sätta vår arbetstid till 37,5 tim/v heltid. 251 dagar för 2015 * 7,5 tim/dag blir 1882,5 tim vilket då blir vår årsarbetstid.
(delat på 12 blir det 156,8 tim/mån). 
Låter det rimligt? Jag har tidigare haft 40 tim/v inskrivet i programmet som heltid men ingen arbetar mer än 37,5 så jag tycker det är bättre att göra om det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det låter som en bra plan. Jag är lite osäker för hos oss jobbar alla 40 tim/v, men det är väl viktigt att var och en har ett schemainlagt som motsvarar deras heltid (om inte alla har 37,5 tim). Annars blir det nog fel när programmet räknar mertid, övertid, frånvaro osv.