Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Anställd 50% föräldraledig

Är ny användare i Visma Löneprogram och blir kluven över hur jag ska lägga upp följande anställd:

Har en 100% anställning.
Jobbar 50% och "stämplar upp" till heltid hos Försäkringskassan.
Heltidslönen är 36000 kr.

Trodde att systemet per automatik skulle räkna bort 50% av lönen, men så är ju inte fallet. Försökte även hitta något "ställe" där jag kunde lägga upp ett sådant avdrag, men det lyckades jag inte klura ut.

Hur gör jag enklast?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
En förälder har rätt till ledighet på deltid, det vill säga förkortad arbetstid, förutsatt att föräldrapenning tas ut för samma tid. Ledigheten kan tas ut till tre fjärdedelar, till hälften, till en fjärdedel eller till en åttondel.
Under denna föräldraledighet ska den anställde ha sin fulla lön och sin fulla sysselsättningsgrad, i ditt fall 100 %. Avdrag för föräldraledighet med 50 % görs sedan på lönen varje månad.

När föräldrapenning inte längre tas ut har föräldrar rätt att förkorta sin arbetstid med upp till en fjärdedel av normal arbetstid. Detta gäller maximalt till dess att barnet fyllt åtta år eller avslutat det första skolåret.
När/om detta blir aktuellt ändrar man schema/sysselsättningsgrad och räknar om lönen.

Du registrerar avdraget för 50 % föräldraledighet i Kalendariet i Visma Löneprogram.
Markera hela frånvaroperioden och välj Snabbval - Övrig frånvaro.
Markera Föräldraledighet.
Ändra Procent av dag till 50,00.
Om den anställde redan haft 120 dagars föräldraledighet tar du bort markeringen i rutan Frånvaron är semestergrundande.
Det blir ett avdrag med en halv månadslön.
Hälsningar
Ulla Lindblad

Fd medlem
Inte tillämpbar

Anställd ska under ett halvår ta ut föräldraledighet 50 % och arbeta 50 %. Hur registrerar jag detta vid lönekörningen, så att rätt avdrag blir gjorda??

This reply was created from a merged topic originally titled
registrering föräldraledighet.
Sofie_17
MEDLEM

Funderar lite på hur man bör registrera föräldraledig på halvtid.

Har en person som precis börjat jobba efter sin föräldraledighet. Hon kommer att jobba halvtid och vara ledig ons-tord jämna veckor och ons-fred ojämna veckor.

Ska man lägga in 50% föräldraledig över hela månaden så hon faktiskt får just 50% av sin månadslön eller ska man lägga in dagsavdrag för föräldraledighet just bara för dessa onsd-tors/onsd-fred?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag löser detta i dagsläget genom dra omfattningen löpande under månaden, dvs 50% av månadslönen i ditt fall. 

Jag önskar att man kunde lägga ett frånvaroschema så att det blir rätt om den anställde är frånvarande av annan anledning, 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

@Annika,

 

Ullas lösning må ha ett par år på nacken men det är fortfarande riktigt bra och jag rekommenderar att du hanterare det så.

 

Önskar dig en fin vecka!

 

/Tinna