Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter B
MEDLEM

Anställningstid

Hej !

Kör Visma 600 och vi kommer att köra några anställningar som intermittent anställning och då ska man bara räkna de dagar man haft arbetspass dvs varje arbetstillfälle betraktas som en separat anställning och en ny överenskommelse om anställning träffas vid varje tillfälle. Mellan arbetstillfällen föreligger ingen anställning och tiden mellan anställningarna räknas heller inte som anställningstid.
Finns det någon styrning i 600 som klarar detta ?

// Peter

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Peter B 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Lön 600 har stöd för hantering av intermittent deltid men jag blir lite fundersam på det du skriver "Mellan arbetstillfällen föreligger ingen anställning och tiden mellan anställningarna räknas heller inte som anställningstid." 

 

Börja med att du slår en signal till ert fackliga avtal och kontrollera så ni är överens om denna variant av anställning. Fråga hur tanken är kring semesterbiten och hur du bör tänka där.  När du har mer information får du gärna återkomma till oss så kan vi bollar tankar och idéer.

 

Jag skickar med hjälpavsnittet Beräkning av semestervillkor där vi beskriver vilka formler som används vid beräkning i de olika semestervillkoren.

 

Ha en fin dag

/Tinna

Peter B
MEDLEM

Hej !

Det är från fackligt håll vi har fått texten. När det gäller semester så är det villkor 30 som ska gälla. Man använder en bilaga för att sätta upp de dagar som man arbetar och dessa blir anställningsdagar. Är bara orolig för att man måste skriva in dagarna i 600 för varje period typ 2 dagar i vecka 1, 3 dagar i vecka 2 etc etc

mvh Peter

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej Peter! 

Jag är inte helt säkert på att jag har förstått hur du menar. Jag har själv inte hört denna lösning tidigare men jag ska göra mitt bästa för att förklara hur semestervillkor 30 funkar i vårt program. Kanske att det är någon annan användare här i forumet som har några tankar och idéer att dela med sig av?

Semestervillkor 30 innebär att semesterersättning betalas ut direkt på varje lön, eller i samband med att en säsongsanställd slutar för perioden. Villkoret beräknas enligt procentregeln. Det kommer inte att beräknas några semesterdagar och du behöver inte ange någon semesterrätt för anställda som följer detta semestervillkor. 

Beräkning av semesterersättning görs enligt denna formel för semestervillkor 30:

((Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%)

Som du märker kommer alltså denna semesterersättning att beräknas på det som den anställde har arbetat och betalas ut i pengar. Det räknas alltså inte upp några dagar och det räknas heller inte upp något mellan arbetspassen. 

Jag önskar dig en fin fredag! 
/Ebba



Hej !

Tror vi får backa. Jag har inga problem med semestern i denna typen av anställning. Det ska betalas ut varje månad och ingen upparbetning av semesterskuld ska göras.
Min ursprungsfråga är om vi måste skriva in varje enskild dag i anställningsperioder eftersom vi har ett ramavtal för anställningen som bara genererar anställningstid för de dagar man arbetar som exempel anställd tisdag till torsdag = 3 dagar nästa period blir måndag-tisdag = 2 dagar och i samma vecka även fredag = 1 dag. Under dessa två veckors har man fått 6 anställningsdagar i LAS-tid.  Under en månad kan det ex-vis bli 12 dagar i LAS-tid istället för 30 dagar.

Frågan är hur redovisar man detta i personregistret på personen ?

Ha en bra helg
//Peter

Hej @Peter B 

 

Vi vill verkligen hjälpa dig men Visma Lön har inte stöd för denna typen av specialhantering. Däremot kan du säkert med lite handpåläggning få det att fungera även om vissa funktioner såsom arbetsgivarintyget och eventuellt en del rapporter inte kommer att fungera optimalt. Det är viktigt att komma ihåg att vi säljer och marknadsför standardprogram men att vi alltid försöker hitta lösningar som kan fungera för våra kunder. 

 

Programmets automatik bygger i stort på att du har ett arbetsschema på varje anställd. Har du inte det kommer du att manuellt få registrera in den anställdas timmar direkt på lönespecifikationen. 

 

Vill du bollar fler tankar och idéer är programsupporten rätt väg att gå så hjälper vi dig fortsatt i den kanalen istället. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna 

Christel9
UTFORSKARE

Går att hantera i Lön 600, med viss handpåläggning. Har några som hoppar in på timmar, där använder jag säsongsanställning och lägger in startdatum, samt slutdatum för den månad de startar. Ändrar sedan slutdatum löpande varje månad, när de jobbat igen. Om de inte jobbat en månad, avslutar jag och då ändrar jag också startdatum, om de kommer tillbaka.. (men detta har mest med Collectum redovisningen att göra). så länge de går på "lösa timmar" så kan detta funka och även ge ett arbetsgivarintyg, med ibland viss handpåläggning. Semesterersättning betalas då ut löpande med timlönen.

Peter B
MEDLEM

OK, då vet jag hur ni gjort.

1000 tack för input 🙂 

// Peter