Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natasa
MEDLEM

Återanställa och behålla intjänade semesterdagar

Hej!

Vi har en anställd som slutade den 20/6 i år och sedan blev han anställda igen 1/8. Hans intjänade semesterdagar från första anställningsperioden är kvar, alltså vi har inte betalat ut de i pengar. Jag har ändrat anställningsdatum till det nya, 1/8, men då försvann hans intjänade dagar från första perioden. Hur gör jag för att lägga till dem, så det ser rätt ut i semesterskuldlistan? 

Mvh Natasa 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Ett alternativ kan vara att inte ändra anställningsdatum. Istället lägger du in tjänstledighet under den perioden som han inte varit anställd under sommaren. Det är inte rätt, men hanteringen av semestern fungerar nog bäst om du gör så. Det kan innebära att du behöver göra lönekörningar på honom för de månader som han inte har jobbat, annars blir det nog strul med historiken. Lönekörningarna som du gör kan du skapa med endast den personen och INTE skicka ut någon lönespec eller liknande. 

För säkerhets skull ska du kanske kolla med supporten, de har kanske ett bättre sätt att lösa det.

//Carina

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Natasa!

Precis som @CarinaEsp tipsar om så behöver du inte ändra anställningsdatum om de ska ha kvar de intjänande dagarna från första anställningen men inte tjäna in semester mellan 21/6 - 31/7. Just för semesterskuldlistans skull, sen efter att du har gjort semesterårsavslut kan man ändra till ett nytt anställningsdatum. 

Om du har några frågor får du återkomma i tråden eller kontakta mina kollegor på supporten. 

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton

Tack för hjälpen!