Vi har fått en faktura för en mobiltelefon som ska dras på en anställds bruttolön.
Hur gör jag?
Alltså vilken löneart ska jag använda? För jag får för mig det blir som en förmån.
Och vilket belopp ska jag dra på lönen? Exklusive eller inklusive moms?
Så - hur ska jag göra?
Hmmm....
Jag undrar också hur jag bokför fakturan - även om den frågan egentligen inte ska ställas här.
Blir det helt enkelt bara på 6212?
Löst! Gå till lösning.
Hej J Bendroth!
Du behöver bestämma dig för hur ditt företag ska hantera detta. Ska det hanteras som en förmån eller ska du göra en löneväxling med bruttolöneavdrag och vilket belopp som i så fall är aktuellt? När du vet hur du ska göra och vilken hantering som gäller hosditt företag kan vi absolut hjälpa dig med hur du ska bokföra det. Här i forumet går det fint att ställa bokföringsrelaterade frågor medan våra kollegor i supporten fokuserar på programfrågorna.
Fundera lite på hur du vill göra och återkom sedan så ska vi hjälpa dig med hur du hanterar det i programmet samt hur du bokför fakturan.
Välkommen att höra av dig
/Tinna
Hej,
Åh, vad bra att ni kan hjälpa mig! 😊
Jag ska göra en löneväxling.
Fakturan är på totalt 9994,00 varav momsen är 1998,75. Så 7995,00 ska "dras" från den anställde.
Hej!
Vi vill gärna hjälpa dig men vissa saker behöver du först kontrollera med Skatteverket. Jag har diskuterat med kollegorna och kommit fram till att just löneväxling oftast är en förmån/ersättning som upprepas och då kanske det inte är just löneväxling som du ska tillämpa? Det känns som om du har fått en enstaka faktura för telefonen? Rätta mig gärna om jag har fel.
Det finns som sagt lite olika hantering kring detta och det är därför du behöver börja med att ställa frågan till Skatteverket.
Ta reda på om hela fakturan med bruttobeloppet ska räknas som en förmån där du eventuellt ska göra ett nettoavdrag på det som den anställde ska betala netto eller är det ett rent bruttolöneavdrag? Det kan även vara så att den anställda" bara" ska betala med ett nettolöneavdrag.
Här behöver vi få fler detaljer men sedan hjälper vi dig gärna.
//Tinna
Löneväxling är nog bara som man säger, när jag tänker efter...
7995,00 ska dras från lönen före skatt.
Hej!
Toppen att du har kollat upp detta.
För att göra ett bruttolöneavdrag (avdrag före skatt) så kan du använda dig av lönearten 1179 - Övrigt avdrag brutto.
Ha en solig helg och välkommen tillbaka till forumet.
/Tinna
Åååhhh, tack så jättemegasupermycket för hjälpen!!!!
Gäller det här även Lön Direkt? Skall göra bruttolöneavdrag på hela lönen för en anställd och jag fattar inte riktigt hur jag lägger upp det
Hej @Jan_Värmon!
Man kan säga att det ungefär är samma visa i Lön Direkt. Men i Lön direkt heter det istället Övrigt avdrag, brutto och du lägger helt enkelt till den raden i lönekörningen för den anställde som ska ha avdraget.
Hoppas du får kläm på det. Jag önskar dig en fin helg i hösten!🍁
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.