Vad händer med semesterårsavslutet om jag måste backa lönekörningen och när syns ändringen av förskottssemesterdagar på lönebeskedet?
Och när syns sparade dagar 5 år tillbaks på lönebeskedet. Jag har fyllt i bocken där den ska vara i programinställningar men det syns inga dagar. Inga problem förra året.
Tacksam för svar.
Hej @ullabritt
Tack för att du kontaktar oss.
Om du backar lönekörningen påverkar det inte semesterårsavslutet men tänk på att förskottsdagar inte överförs automatiskt vid semesterårsavslutet, så dessa behöver du manuellt lägga in efter genomfört semesterårsavslut. De sparade dagarna från tidigare år kommer att synas efter att semesterårsavslutet har gjorts.
Upplever du att det inte stämmer är du varmt välkommen att ringa mina kunniga kollegor på supporten.
Ha en fin dag.
/Tinna
Tack för svar, jag har upptäckt att inte förskottsdagarna finns men varför kommer inte intjänadedagarna med? Borde vara 2 eller 3 st.
Hej @ullabritt
I löneprogrammet har du möjlighet att välja mellan två typer av utskrifter av dina lönebesked, ett enkelt alternativ och ett detaljerat. Byter du till det detaljerade alternativet ska de intjänade semesterdagarna synas på lönebeskedet (om intjänande året för semestern inte är samma som uttags året). Du väljer utskriftsalternativ under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utskrifter - bocka i Detaljerad vid fältet Summering lönebesked.
Jag vill bara dela med mig av en tanke. Ibland blir det lite missvisade när de anställda kan se de intjänade dagar på sitt lönebesked trots att de ännu inte har access till dem. Det har en tendens till att bli lite diskussioner kring det 🙂
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
Hej! Jag har alltid haft den rutan ibockad men det blir bara ett streck i intjänade. Förra året fungerade det, där syntes det 3 dagar intjänade på aprilbeskedet.
Hej igen @ullabritt
Då rekommenderar jag att du ringer supporten så får de kika på varför det blir så hos dig.
Välkommen att kontakta vår kunniga support.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.