Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokföra Semesterlöneskulden - årsavstämning

Hej, 

jag är igång att göra min första årsavstämning. Jag är ensam anställd i mitt AB och tog ut min första lön i December förra året. Nu är jag på punkten i årsavstämningen att boköföra  semesterlöneskulden.

Fråga 1. Måsta jag som egenföretagare göra detta då jag ända kan ta ut lön som vanligt på semestern? Känns som onödig bokföring? eller vad har det för fördelar att göra detta ? 

Fråga 2a). Hur gör jag detta (Bokföringen) om jag väljer att köra Procentregeln nu för dessa 31 dagar jag jobbat i december - lön 45 000 kr brutto?
2ab) Spelar det någon roll om jag väljer 25 dagar eller 30 dagar till mig (om det är någon ekonomisk fördel på något sätt gällande skatt eller annat?)

Tack på förhand för dessa svar ! Uppskattas stort att forumet finns! 🙂 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Du behöver inte boka upp någon semesterlöneskuld på dig själv som företagare. Så som du skriver så väljer du ju själv hur du vill ta ut lön.

Är ju först när du få anställda som du behöver boka upp semesterlöneskuld och då räcker det att göra det för de anställda.

 

Jag hoppas över att svara på dina övriga frågor eftersom det inte är relevant då du själv kan välja hur du vill ta ut lön.

Johan Ekman
UTFORSKARE

Kanon tack! Strålande !