Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice_f
MEDLEM

Bokföra lån till anställd

Hej,

vi har beviljat ett kortfristigt lån till en anställd och jag kollar nu på hur jag ska bokföra detta. Lånet ska betalas ut i samband med lönekörning. Min tanke är att bokföra lånet, säg på 50 tkr, på 1610 i lönekörningen för att sedan bokföra varje månads avbetalning som ett nettoavdrag mot samma konto. Den anställde kommer inte betala ränta enl vår överenskommelse men ränteförmånen som uppstår kommer såklart att redovisas via arbetsdeklarationen.

 

Tänker jag rätt med kontona?

Tack på förhand.

 

//Louice

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Louice_f 

 

Jag tycker att det låter korrekt men dubbelkolla gärna med din redovisningskonsult om du är osäker. 

 

Lånet kan du registrera med exempelvis löneart 1227 - Övrig nettoersättning vilken som standard inte påverkar inte bruttolönen, skatten eller arbetsgivaravgiften. Du kan även göra textrad för att förtydliga vad nettoersättningen avser samt välja vilket bokföringskonto utbetalningen ska bokföras mot. 
 

I Visma Lön Smart kan du använda lönearten 1302 - Amortering Lån som bokas mot 1610 för att göra nettoavdraget. Nettoavdraget kan registreras direkt på lönebeskedet eller som ett fast belopp under Anställda, fliken Lön, under Återkommande lönerader.

 

Ha en fin dag

/Tinna

 

 

 

 

Louice_f
MEDLEM

Hej Tinna, 

tack så mycket för återkoppling, och jag väntar faktiskt på svar från vår revisor för att säkerställa att vi verkligen gör rätt 😊

 

//Louice

Toppen! Bra jobbat @Louice_f 

 

/Tinna