Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia F-L
MEDLEM

Byta semesterinställningar

Hej!

 

Jag har precis bytt från Lön 300 till Lön smart (har hunnit göra en lönekörning i Smart). Nu har det visat sig att det blivit fel i inställningarna för semester. Det är inställt att vi har intjänandeåret året före semesteråret men i själva verket sammanfaller intjänandeår och semesterår. Det står alltså att jag och mina två kollegor har 30 dagars semester för mycket. (Alla ha semesterrätt 30 dagar.)

 

Min fråga är nu: Vad händer om jag klickar i den andra rutan, så att det blir rätt inställning? Jag vill ju inte att en massa oväntade saker ska hända, vill bara att de 30 extra dagarna ska försvinna och att det ska räknas rätt från och med 1 januari 2024 och framåt.

 

 

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sofia F-L 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag har svårt att se att något annat skulle kunna hända men skriv gärna ut en semesterskuldlista innan du gör ändringen. 

 

Hoppas det löser sig och även om det är härligt med 30 extra semesterdagar 🙂

Upplever du att det inte stämmer efter ändringen får du gärna slå oss en signal så hjälps vi åt. 

 

Ha en fin dag

/Tinna

Tack för svar! Ok, då klickar jag i den andra rutan och så räknar jag med att ni hjälper mig om det inte blir rätt. 😅

/Sofia

Sofia F-L
MEDLEM

Glömde en fråga - jag har tidigare lagt upp löneutbetalningen helt manuellt på banken, som en överföring. Tänkte börja skicka en betalfil nu och fick frågan från banken om mitt löneprogram kan skicka SUS-filer. Det gissar jag att Lön Smart kan?

 

Hej @Sofia F-L 

 

Nej du kan inte skicka en SUS-fil från Visma Lön Smart i dagsläget. För kunder med SEB, Nordea, Handelsbanken eller Danske Bank skapas en XML-fil och för övriga banker skapas en LB-fil. Filen kan sedan laddas upp.

 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna