Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina_R
MEDLEM

Cykelförmån - lönearter kopplade till konto i bokföringen

Hej!

Jag har en kund (AB) som erbjudit anställda cykelförmån (ägaren och anställd anhörig). På de anställdas löner så görs ett bruttolöneavdrag. Arbetsgivaren har även valt att subventionera en del av kostnaden för de anställda, med 646,36. Ska det beloppet läggas upp som en löneart eller läggas upp i bokföringen?

Jag lagt upp följande lönearter:

1101 Månadslön 30 000 kr

211810 Förmån cykel 678.05

117901 Avdrag cykelförmån, brutto 961,36

 

Men jag funderar på vilka konton i bokföringen som ska kopplas till de lönearterna som har med förmånen att göra, med tanke på att SKV har ändrat sin uppfattning gällande arbetsgivares momsplikt vid tillhandahållande av förmåner till anställda mot löneavdrag, som de numera anser vara att företaget omsätter en tjänst till de anställda, dvs rätten att utnyttja cyklarna, och arbetsgivaren ska bokföra bruttolöneavdraget som intäkt.

 

Nu när första lev.fakturan från leasingföretaget kommit från Tyskland har jag konterat på följande vis.

2440 Leverantörsskulder, kredit

5635 Leasing cyklar, debet

5636 Försäkring cyklar, debet

5637 Service cyklar, debet

2645 Beräkn ing moms utlandet, debet

2614 Beräkn utg moms på tjänsteförvärv utlandet 25%, kredit

2624 Ber utg moms på tjänsteförvärv fr utlandet 12%, kredit

Har jag tänkt rätt här när det gäller momskonton? Tänker att leasingen är en tjänst.

 

Hoppas någon här är bättre på det här än jag är 🙂

 

mvh Kristina

 

- sätter siffrorna på plats
2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Kristina_R 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

Så här rekommenderar jag att du lägger upp bruttolöneavdraget och då blir förmånen registrerad på korrekt sätt i löneprogrammet. 

 

Förmånsvärdet kan du lägga upp med en kopia av löneart 2118 Övriga förmåner tabellskatt och bruttolöneavdraget kan du göra med en kopia av löneart 1179 Övrigt avdrag brutto. Dessa lönearter kan du lägga in på standardlönebeskedet Flik 3 Lön. 

 

Jag hittade även en av våra egna artiklar om förmånsbeskattnig som har ett litet avsnitt gällande förmånscyklar och i det avsnittet finns även en länk i ämnet på Skatteverkets hemsida. 

 

Vad gäller bokföring av leverantörsfakturan tycker vi att konteringen ser bra ut. Det enda vi undrar över är varför du använder både 25% och 12% moms (Konto 2614 och 2624)?

 

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen. 

/Tinna

 

Hej Tinna!

Tack för hjälpen. Ska även lösa artiklarna du la in. Anledningen till att jag använt mig av 25% och 12% är att servicekostnaden som ligger i lesingpaketet är 12% medans själva lesingen av cyklarna är med 25% moms.

 

mvh

Kristina

- sätter siffrorna på plats