Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KarinH1
MEDLEM

Differens underlag för arbetsgivaravgift

Hej!
Jag arbetar i Visma Lön 600. Jag har hittat ett fel som jag inte kan förstå hur det har uppkommit och skulle vara väldigt tacksam om någon kan komma med möjliga förklaringar.
Beloppet som det ska räknas arbetsgivaravgifter på skiljer sig åt mellan bokföringsunderlaget för lönekörningen och arbetsgivardeklarationen. I bokföringsunderlaget är siffran 11 090 kr högre. Den bokförda arbetsgivaravgiften och den deklarerade är dock samma och baseras på det lägre av beloppen.

Eftersom bokförd och deklarerad AGA matchar så har jag inte märkt något. Jag upptäckte det när jag köpte programmet Visma Skatt och Bokslut Pro där differensen mellan bokfört och deklarerat blev tydlig.
Jag kan också se att det ligger en differens i ungefär den här storleken varje månad så jag misstänker att jag gjort en felinställning någonstans.

Jag har kollat använda konton och lönearter och hittar ingen med beloppet 11 090.
Hur ska jag felsöka detta?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Börja med att kolla flik 4 Skatt och arbetsgivaravgifter i personalregistret på samtliga anställda.

CarinaEsp_0-1724661533929.png

Ovan bild är klippt från Övningsföretaget i Visma lön 600.

Har du några anställda som har fått ersättning som är under 1 000 kr? Gränsen för att betala arbetsgivaravgifter är 1 000 kr så om du har anställda som fått en ersättning som är lägre så blir det en differens när man sammanställer årets löner och gör avstämning mot bokförda arbetsgivaravgifter.

//Carina

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Kom på en annan sak som kan göra att du har differens. Hur är åldern på dina anställda? Kan det vara så att du har anställda med lägre arbetsgivaravgift?

//Carina

Nina__31
MEDLEM

Hej, kliver in här. Exakt samma sak har jag upptäckt! När jag tar ut en kontroll lista på en anställd, ser det rätt ut. Men på arbetsgivardeklarationen är det ett helt annat belopp. Det är alltså bruttolönen som diffar. 

Detta gäller flera anställda! 

Ex...på kontroll listan och lönespecifikationen står det 73 998,70 i bruttolön.

På underlaget till arbetsgivardeklarationen står det 65 052 på samma person och samma period.

Jag har gått igenom alla lönearter som är på personen och kontrollerat att det ska vara underlag för AGI. Det är det. 

Måste vara något annat som ligger "bakom" allt.

KarinH1
MEDLEM

Tack för svar alla, jag har kommit på vad jag har gjort fel. Jag hade lagt in bruttolöneavdrag på ett konto som inte var ett lönekonto. Lönearten var rätt och därför blev arbetsgivaravgiften korrekt. Det var gjort både bruttolöneavdrag och nettolöneavdrag på detta konto och därför hittade jag först inte det felande beloppet. Så självklart vad som var fel när jag väl kom på det!

Vad skönt att du hittade felet 🙂