Ska betala ut lön i dagarna (använder Visma Lön Smart) och för första gången lägga till drivmedelsförmån men jag är osäker på hur dessa två skiljer sig åt, dvs "Drivmedelsförmån" och "Drivmedelsförmån upphöjt värde". Jag har en leasingbil på mitt AB och tankar både privat och i tjänsten med företagskortet. Om jag har förstått det rätt så ska man räkna antal körda mil privat / Antal totalt körda mil x marknadsvärdet ink moms x 1,2 och det är få man får fram "Drivmedelsförmån upphöjt värde", inte sant? Hur får man fram siffran man ska lägga in under "Drivmedelsförmån"?
Hej @Yohanna_a
Tack för att du hör av dig till oss.
Det beror på om den anställde ska betala för drivmedlet genom ett nettoavdrag, eller om företaget ska stå för kostnaden, varpå den anställde endast ska förmånsbeskattas.
Det framräknade värdet lägger du in i kolumnen antal på både löneart 2103 Förmån av fritt drivmedel vid tjänstebil samt på löneart 2104 Upphöjt värde av förmån fritt drivmedel. Hur du ska räkna fram beloppet kan du läsa mer om på Skatteverkets hemsida.
Om den anställda ska betala bensin/diesel med nettolöneavdrag finns en bra beskrivning i hjälpavsnittet Nettolöneavdrag för drivmedel vid privat körning med förmånsbil som du kan följa.
Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du slår supporten en signal så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin eftermiddag.
/Tinna
Hej Tinna,
Jag betalar som nämnt allt drivmedel med företagskortet och förmånsbeskattas för den andel jag kör privat. Jag fick hjälp av min redovisningskonsult men hon sade bara att detta sätt skulle vara ok, stämmer det?
Bilförmån avser då förmånsvärdet på leasingbilen, drivmedelsförmånen avser privata mil körda under augusti månad. Min kalkyl var enligt nedan:
Antal körda mil privat / Antal totalt körda mil x Marknadsvärdet ink moms x 1,2
137,6 / 360,9 x 3603,74 x 1,2 = 1648,8
Blir detta rätt eller har jag gjort en tokig lönekörning? Tack på förhand!
Mvh Yohanna
Hej @Yohanna_a!
Det du presenterar ser rimligt ut men för att säkerställa så att allting stämmer både lönemässigt och för rapportering till Skatteverket rekommenderar vi dig att du kontrollerar med din redovisningskonsult. Har din redovisningskonsult redan godkänt och sagt att det är så du ska göra - då tycker vi att du ska lita på det! 🙂
Ha det så fint!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.