Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JennyAhlrot
MEDLEM

Drivmedelsförmån

Hej!

Vi har anställda med bilförmån och drivmedelsförmån. Idag ligger de anställdas drivmedelsförmån som nettolöneavdrag och har gjort hela tiden men nu har frågan kommit om man kan ha den som en förmån och höja förmånsvärdet istället för nettolöneavdrag eller är drivmedelsförmånen alltid en nettolöneavdrag?

/ Jenny

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JennyAhlrot 

Tack för din fråga. 

Här rekommenderar jag att du börjar med att slå en signal till Skatteverket och kontrollera hur de ser på saken. 

När du vet vilken hantering ni ska använda er av får du gärna återkomma så berättar vi hur du lägger upp det i programmet. 

Det finns även bra information i hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag tror kan svara på delar av dina funderingar.

Ha en fin dag och återkom gärna så hjälps vi åt.

/Tinna

Lisa_Boiardt_
MEDLEM

hej, vet inte om det är svar på din fråga men vi använder standardlöneartikel 2103 "förmån av fritt drivmedel vid tjänstebil" som har den kopplade lönearten 2104 " upphöjt värde av förmån fritt drivmedel" (beräkningsformel 0,20) när vi förmånsbeskattar det drivmedel företaget betalar som gått åt privat körning med förmånsbilen.  Mvh Lisa