Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin A
UTFORSKARE

Ej semesterlönegrundad föräldraledighet, byta arbetsgivare

Hej, 

Vi har upptäckt att frånvaro vid föräldraledighet alltid har varit semesterlönegrundande i våra system. 

Men som jag förstod det är det endast 120 dagar (eller 180) som faktiskt ska vara det. Vilket innebär att vi måste hålla koll på antal dagar manuellt?

 

Om en medarbetare nyttjat detta vid tidigare anställning , ska den då när den börjar hos oss, forsatt ha tillgång till semesterlönegrundande frånvaro vid föräldraledighet eller är den då redan förbrukad?

T.ex nyttjade 100 dagar frånvaro vid föräldraledighet hos föregående anställning, har den då endast 20 dagar kvar som är semesterlönegrundade hos oss?

 

Hur ska vi veta hur många dagar personen faktiskt nyttjat? Är det standard att man frågar detta när någon böjar? Hur kan vi veta hur mycket frånvaro den tidigare haft och varför ska det ha betydelse för vad vi erbjuder? 

Förstår att det krävs ett manuellt jobb, då den inte själv reagerar på att fler än 120 h har registrerats på föräldraledighetskoden. Hur kan detta lösas smidigast?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 

Precis som du skriver så är det 120 dagar (180 om man är ensamstående) som är semestergrundande totalt per förälder och per barn. Inte helt hundra på om detta gäller per arbetsgivare eller ej så jag tycker ni ska dubbelkolla detta mer ert kollektivavtal. Men min tolkning är att ni inte har någon skyldighet att ge hen mer än dem semesterlönegrundande frånvarodagarna som finns kvar av de ordinarie 120 vid föräldraledighet för samma barn. 

I Visma Lön får detta skötas manuellt eftersom föräldraledigheten gäller från barnets födelse och inte från intjänande året av semestern samt att antal dagar då kan skilja sig åt. När du registrerar föräldraledigheten kan du använda snabbvalet Övrig frånvaro - markera Föräldraledighet och lägga in ett datumintervall. Där tar du också bort markeringen i rutan Frånvaron är semestergrundande när 120/180 dagar har passerat. För att lättast hålla koll på hur många dagar som fortfarande är semestergrundande skulle jag rekommendera att gå via Utskrifter & Spårning - Spårning - bocka i en löneart - välja lönearten som använts för den semestergrundande frånvaron, under vilken Period och Visa per anställd och lönekörning. På så sätt får du fram en rapport som visar hur länge lönearten använts och kan utifrån det få fram hur många dagar den anställde har kvar. 
 

Ha en trevlig helg! 🙂
/My 

En tilläggsfråga @My Janhall 

 

Kan man någonstans ange vilket barn föräldraledigheten avser så man kan söka frånvaron per barn?

 

//Carina

@CarinaEsp

 

Det är en bra tanke men tyvärr inget vi har ett färdigt stöd för i Visma Lön just nu. En tanke jag hade när jag lekte runt i programmet är att skapa ett projekt per barn, detta förutsätter däremot att man inte har annan projektundervisning sedan tidigare. Mitt förslag är isåfall att under Lönearbete - Projekt lägga upp ett projekt per barn, när du sedan registrerar föräldraledigheten via snabbvalet kan du länka namnet i rutan för Projekt. Det syns inte i spårningen jag beskrivit ovan men du kan använda utskriften Lönehistorik, lönearter till exempel. På utskriften kan du göra Urval per Löneart och Projekt för att få en lättare överblick. 

Förhoppningsvis kan det underlätta något! 🙂 
/My