Var föräldraledig några dagar i Januari och skall ansöka hos FK. Nu har det dock visat sig att jag inte kan ta ut någon lön denna månad. (Jobbat som underleverantör till tre andra företag som nu har ekonomiska problem och inte kan betala mig)
Måste ju ändå skapa en lönespec då föräldraledigt måste redovisas i AGI:n enligt nya reglerna.
Kan jag då lägga upp en lön som motsvarar avdraget för FL så att utbetalningen blir 0kr? Då kommer frånvarotimmarna med i AGI:n?
AB
VISMA Lön Smart
Förenklad anställd
Hej @EbSoMa
Ja, du har helt rätt i att frånvarotimmarna måste redovisas i AGI:n. Eftersom du inte kan ta ut någon lön denna månad, kan en lösning vara att skapa en lönespecifikation som motsvarar avdraget för föräldraledigheten, vilket resulterar i en nettoutbetalning på 0 kr.
Ett tips är att använda en nettolöneart för detta ändamål. Detta kommer att ge dig möjlighet att skapa en lönespecifikation som redovisar frånvarotimmarna och därmed uppfyller kraven för AGI:n, samtidigt som utbetalningen blir 0 kr. Det är också viktigt att du håller koll på hur bokföringen påverkas av detta.
Bra jobbat!
Jag använder förenklad anställd och i rullgardinsmenyn finns en ”Övrig nettoersättning” ska jag använda den?
vad menar du ”hålla koll på hur bokföringen påverkas av detta?
Hej @EbSoMa
Ja, du kan använda "Övrig nettoersättning" från rullgardinsmenyn för detta syfte. Genom att lägga upp en lön som motsvarar avdraget för föräldraledigheten, vilket resulterar i en nettoutbetalning på 0 kr, säkerställer du att frånvarotimmarna redovisas korrekt i AGI:n.
När jag nämnde att du bör hålla koll på hur bokföringen påverkas innebär det att du behöver säkerställa att bokföringen korrekt reflekterar dessa transaktioner, även om ingen faktisk utbetalning sker.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.