Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Förskott lön - Lön Smart hur vänder man det ?

Hjälp med Visma lön. Förskott... 

Har anställd som arbetar på provision.
Antal = fakturerat
a' = provision %
Vänligen se bilder.. Förskottet lades på 1610. MEN vilken löneart använder jag nu för att räkna av förskottet när personen arbetar in ? Se andra bild.. negativa värden för att kreditera 1610 känns inte rätt då det inte blir några sociala avgifter & personal skatt ?!?!

Vilken löneart ser till att dra det från 1610 och lägga det som typ 7210 kostnad + skatter ? 

I sista bilden har jagt lagt "minus" provision som tanke för att kunna dra bort från 1610.. ej klarmarkerad, bara tanke. 

Läste något om att det bör "auto" komma någon löneart på 9 något som skulle vända förskott men har inte sett denna löneart dyka upp och hittar den inte heller när jag söker i lönearts listan. 

Hjälp 

476347829_1155577199316950_5526075121358147392_n.png476836664_1155577269316943_8675244154757379585_n.png

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johan Ekman 

Den generella hanteringen av löneförskott ser ut så här i Visma Lön Smart:

Om du betalar ut ett förskott mitt i månaden till en anställd, och ska dra tillbaka pengarna samma månad, använder du löneart 1313 - Löneförskott, Manuellt avdrag, som är ett nettoavdrag.

Om du inte drar tillbaka pengarna samma månad räknas det som lön. Du innebär att du behöver dra skatt och beräkna arbetsgivaravgift på beloppet.

Förskottet registreras med löneart 1142 - Löneförskott, skatteavdrag 30%,och kan sedan dras tillbaka på nästa lönebesked med samma löneart, men med ett negativt belopp. Så som jag tolkar dig är det så du ska göra - dvs lägga in samma belopp med negativt tecken på löneart 1142 så bokas det mot 1610 precis som när du gav förskottet. Vill du skjuta upp hela eller en del av återbetalningen kan du lägga beloppet med löneart 1142 men då inte med negativt tecken.

Har du gjort på något annat sätt än så behöver du kontakta supporten så får vi kika på hur det ser ut hos dig. 

Hoppas detta hjälper dig och annars når du supporten här

Hej Tinna, stort tack för svaret! 

Tror jag har förstått det rätt men tycker resultatet ser konstigt ut. 
Lönekörning Jan:
1142 lönart = 5000 kr   (1610 debet + skatter)  

lönekörning Feb
1142 lönart = -5000 kr (se bild) 1610 kredit och inga skatter eller blir de negativa?
1185 Provisions lön = 2287,5 

Varför blir "utbetalas" nu NEGATIVT ? 
Det som skett är i detta fallet att personen har nu arbetat in sin provision och med den återbetala skulden. 
Verkar som att systemet tror att personen ska "inbetala" i netto då "utbetalas" nu är negativt ? 
+ 2287,5 i "summa" bör väl bli 2287,5 i utbetalas - ser inte heller varför systemet säger brutto 2712 ? (ingen prel skatt är dragen i exemplet)
Denna ska ju direkt efter gå till bank för utbetalning och då måste banken betala ut 2287,5 (eller minus lönskatten)

Får du ihop detta ? har endast gjort så enkelt som beskrivet ovan med Lönekörning Jan och Lönekörning feb.. 

Screenshot 2025-02-12 231844.png

Hej @Johan Ekman 

Anledningen till att det blir negativt belopp i utbetalas beror på att systemet lägger ihop alla belopp på lönespecifikationen, och eftersom du har mer i negativt belopp än positivt, blir nettolönen negativ.
I januari använde du korrekt löneart 1142 för utbetalningen av förskottet.
I februari, för att återbetala förskottet med löneart 1142 (negativt belopp), säkerställ att den positiva bruttoinkomsten täcker det negativa förskottsbeloppet för att undvika negativ nettolön.

Om du inte vill att nettolönen ska bli negativ, kan du justera det återbetalade beloppet till att endast delvis betala tillbaka förskottet så att det stämmer överens med den positiva inkomsten för att undvika negativa utbetalningsbelopp.
Hoppas detta löser problemet. 

Om du fortfarande upplever problem, rekommenderar jag att kontakta supporten så får vi kika lite närmare på hur det ser ut. 

Tack Tinna för dina snabbasvar!
Ah, då är jag nästan 99% med. En sista checkfråga då.
I feb lägger jag då till en rad med 1185 provision som "nollar" ut de negativa förskottsvärdena. Vilket innebär:
1. Att nu förskottet tillslut hamnar som kostnad på 7210
2. Och att jag MISSTÄNKER att negativa 1142 OCKSÅ medför negativ skatt så att nu det positiva 1185 även nollar ut SKATT effekten på den negativa beloppet eftersom skatt togs i Januari när 1142 användes. = Skatt bli 0 
Om det stämmer så är jag med! Då minskar 1610 och lön nu kostnadsförs på 7210 samt att skatte effekt hanteras och bli 0 då skatt betalades i jan med förskottet. = Allt är frid och fröjd igen 😄 
Tänker jag rätt då ? 

JohanEkman_0-1739449928433.png

Hej @Johan Ekman 

Du tänker rätt när du säger att skatten regleras mot skatten för 1185. Men 1142 har en skattesats på 30 %, medan 1185 följer tabellskatt. Det innebär att skatterna inte nödvändigtvis tar ut varandra direkt. I detta fall verkar det dock som att den skatt som dras tillbaka är högre än den totala skatten som genereras av provisionen, vilket gör att det totalt sett blir noll.