Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats ronne
UTFORSKARE

Fel i arbetsgivardeklarationen?

Hej,
Jag har upptäckt ett konstigt fel i Lön Smart. Min svärfar är 86 år men arbetar deltid i vårt bolag och tar ut lön samt har en förmånsbil. Däremot betalar vi ingen arbetsgivaravgift för honom p g a hans ålder. Vi bytte till Lön Smart i april 2023 och skickar arbetsgivardeklarationen direkt från systemet till Skatteverket, men vi ser nu när han ska deklarera att vissa (alla utom två) av de arbetsgivardeklarationer som gjorts i Lön Smart har rapporterat hans lön som den ACKUMULERADE lönesumman varje månad. Han blev lite förvånad när han enligt Skatteverket skulle få en gigantisk restskatt eftersom lönesumman var nästan 10 x större än den han faktiskt fått ... 😉 Däremot ser lönespecifikationerna helt ok varje månad.

Men det är ett allvarligt problem, som dock bara verkar finnas för honom och ingen annan anställd. Och dessutom har det inte varit så alla månader - filerna för juni och december var helt ok, men de övriga månaderna har jag varit tvungen att korrigera manuellt. Däremot verkar det vara ok för 2024. Hur ser ni på problemet - är det fler som haft detta? Vad beror det på? Är det åtgärdat?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @mats ronne 

Denna typen av ärenden inte är något vi löser via forumet utan här behöver vi se

ditt programmet, alla inställningar och felsöka varför detta har uppstått. Av den anledningen vill jag be dig att slå en signal till supporten som kommer hjälpa dig på bästa sätt. 

Jag skulle uppskatta om du uppdaterar din forumtråd när du har fått en förklaring och en lösning. Hälsa svärfar att detta ska vi undersöka noga. 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna