Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnelieJ
MEDLEM

Felaktig arbetsgivardeklaration

Vi har vid vår förvaltningsrevision upptäckt att det hamnar belopp i fältkod 460 på den specificerade arbetsgivardeklarationen som vi skrivit ut från Skatteverket. Det har inte hamnat där tidigare år. Ruta 460 avser Ersättningar som inte är underlag för sociala avgifter. År 2022 hade vi inget problem med det här, men från 2023 hamnar plötsligt belopp i ruta 460 och varför händer det? Om vi jämför bruttolönerna på lönekörningarna som ligger till underlag för arbetsgivaravgifter i löneprogrammet med underlaget som är skickat till Skatteverket så stämmer inte detta. Så som det ser ut nu verkar det som att vi hela året har betalat för lite arbetsgivaravgifter och nu måste vi rätta årets alla arbetsgivardeklarationer. Så dumt! Vad är det för inställning som ändrats i löneprogrammet med den nya årsversionen för 2023!? Det kan ju inte bara vara vi som råkat ut för detta! Jag har precis ringt supporten och det är 1-2 timmars kö.

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Mitt råd är att du väljer en månad och därefter försöker identifiera vad det är för löneart som hamnat i fält 460.

//Carina

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AnnelieJ  

Precis som bästa @CarinaEsp skriver så behöver du söka upp vilka lönearter du använt som hamnar i fält 460. Lite hjälp på vägen är att Fältkod 460 på arbetsgivardeklarationen hämtar uppgifter från andra fältkoder från agi.

Ersättningar som inte är underlag för socialavgifter:

som har redovisats i ruta 131 - Kontant ersättning
ruta 132 - Övriga skattepliktiga förmåner
ruta 133 - Skattepliktig bilförmån
ruta 134 - Drivmedel vid bilförmån (delat med 1,2).

Så om du har använt lönearter som är kopplade till dessa fält på agi så summeras de samman till ruta 460. Det är inget som är förändrat i årsversionen. Det skulle kunna vara så att ni har gjort egna lönearter som påverkar dessa rutor men mer än så här är svårt att att lösa via en forumtråd. 

Hoppas du det nu och annars är du självklart välkommen att ringa programsupporten för vidare råd och hjälp. 

Vi i forumteamet önskar dig en God Jul och Gott Nytt År

/Tinna

EmelieH
MEDLEM

Hej! Jag har precis insett samma sak... jag har valt ut en månad 2023 och gått igenom underlaget för arbetsgivardeklarationen.

Det finns ett par saker som sticker ut. Bl.a. att samma lönekod som används på i princip samtliga anställda verkar generera olika fältkoder på 2st anställda av för mig oförklarlig anledning. På en anställd har hela bruttolönen av oklar anledning lagts på fältkod 131 (kontant betalning är inte ikryssad och jag kan heller inte se något annat avvikande på denna anställdes lönespec). Det känns som att detta är någon slags programbugg? Vad kan detta annars bero på?

@AnneliJ kom du fram till vad det var som orsakade problemet hos er?

Jag har suttit i tel. kö till supporten i 25 min nu, fick info om att det var lång kö vid samtalets start men inget alternativ att bli uppringd istället för att vänta kvar..😏😅

Hej Emelie,

Vi upptäckte att det var en inställning på en anställd som var fel i programmet. Det var den mänskliga faktorn som gjorde att vi fick felaktiga belopp i ruta 460 på arbetsgivardeklarationen. Lycka till med ert problem! Vänligen Annelie