Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MalinHolmstrom
UTFORSKARE

Flytta Visma lön från en server till en annan

Hej,

jag kan inte hitta vilka krav som ställs på en server installation av Visma lön 600.
Kan man installera Visma lön 600 på en Linux server, eller måste det vara en Windows server?
Krävs det SQL server separat eller ingår det i installationsfilen?
Finns det mer detaljerade server installations dokumentation än det jag hittat här:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/installationsanvisning.htm

5 SVAR 5
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej Malin! 

Tack för din fråga! Du kan läsa våra systemkrav här. Våra lokalt installerade program använder SQL 2019 Express och den installeras automatiskt via den vanliga installationsfilen. 

Vi har ingen ytterligare instruktion för serverinstallation, däremot i länken du skickar har du Installation på arbetsstation lite längre ner. Återkom gärna om det är något du saknar i denna.  

Jag önskar dig en trevlig helg!
/Ebba

MalinHolmstrom
UTFORSKARE

Finns det moln lösning för Visma lön 600?

Hej igen! 

Vi har vårt molnbaserade löneprogram Visma Lön Smart som du kan läsa mer om här

Här kan du se en jämförelse mellan programmet och Visma Lön 600. Du är varmt välkommet till forumet om du har några frågor angående programmet men det går även super att ringa in till oss. 

Jag önskar dig en fin helg! 
/Ebba 

Hej,

Jag har tittat på Visma Lön Smart, men tyvärr så saknar det en del viktiga punkter som vi har i Visma Lön 600.

Jag har för mig att jag tidigare läst någon lösning för att kunna ha Visma Lön 600 på extern server/molnlösning, men hittar inte informationen nu.

Godmorgon! 

Tack för att du förtydligade. Jag inser att jag missförstod din fråga lite. 😊

I systemkraven, som jag länkat i tråden, rekommenderar vi en fjärrskrivbordslösning. Detta innebär att du kan ha programmet installerat på en hostad server eller en server som inte befinner sig på samma geografiska plats som din dator, men ändå kunna koppla upp dig var du än är. Om någon medlem här i forumet har bra tips på serverlösningar får ni gärna hoppa in i tråden. Annars är ett tips att ta hjälp av en Vismapartner. IT-stöd har exempelvis bra lösningar för detta. 

Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen!
/Ebba