Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davor P1
CHAMPION

Fora avgift över lön som överstiger 47 625 kr en månad

Hej på er,

 

Har någon en "patentare" på hur man får med korrekt FORA avgift nu när man månadsrapporterar och en anställd går över brytpunkten 7,5 basbelopp.

 

Jag vill fånga upp även denna avgift eftersom man betalar 30% avgift till Fora för den delen som överstiger brytpunkten. Denna var ju inte så viktig tidigare när man slog ut beloppet på ett helt år, men nu kommer man väldigt fort över brytpunkten i byggbranschen dessvärre.

 

  • Hur beräknar jag 30% överskottet?
    • Jag får alltid med mig 4,5% av totalbeloppet
    • 25,5% tillägg på delen över 47 625 skall beräknas
  • Skall jag skapa en separat löneart till detta?

 

Tack på förhand,

 

//Davor P 

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Jag gör kostnadberäkningen i en separat excelfil som jag bokför manuellt varje månad. På det sättet så får jag med rätt belopp och även kostnaden för löneskatten på pensionsdelen.

 

//Carina

Hej,

 

Jag har beräkningen på individnivå inklusive löneskatten. Det som just nu vållar lite bekymmer är när deras lön överstiger 47 625 kr.

 

Beräkningen görs på ett par egna lönearter för att undvika beräkningar utanför programmet.

 

Eftersom jag kör med Byggavtalet har jag lagt in våra procentsatser.

 

DavorP1_0-1719556517150.png

Varifrån tar du siffermaterialet till din beräkning i Excel?

 

Tack på förhand,

 

//Davor P

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har bara 5 anställda som ligger på kollektivavtal inom LO så jag har gjort en excelmall där jag kör beräkningen på individnivå med summering. Plockar bruttolönen från lönespec och avgifterna från vår avtal med Fora

CarinaEsp_0-1719557232228.png

CarinaEsp_1-1719557242230.png

Har lagt in formler så att beloppen läggs in automatiskt efter att jag endast fyllt i månadslönen

 

//Carina

 

 

Det ser ju trevligt ut. Jag har 30 kollektivare så därför har jag lagt det direkt i löneprogrammet som lönearter.

Jag får ut samma resultat inklusive löneskatt och det kommer med på bokföringsordern.

30 st är kanske lite många för att hantera manuellt. Får man en hyffsat rättvisande bild genom automatisering i löneprogrammet så är det ju bra. Blir ju bara problem om det ofta är folk som går över taket.

Oavsett så måste man ju ändå göra en korrekt beräkning i samband med bokslut.