Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga kring sjukavdrag efter dag 14

Vi har en anställd som varit sjuk med än 14 dagar. När jag då lade in alla hans sjukdagar från och med datum xx till datum xx, så gjordes sjukavdrag för kategorin "dag 15-90" under en period fredag-tisdag på hans lön. Det står då att han har fem kalenderdagars sjukavdrag utan ersättning. Han menar på att han bara ska ha för vardagarna, och hur jag än letar så får jag inte fram annan info än att avdragen SKA göras även för helgdagarna. Men jag har för dålig koll för att förstå varför, kan någon hjälpa mig? Har jag gjort fel och bör ändra inställningarna i vårat program, eller ska han söka ersättning för fem dagar även om två infaller på en helg?

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Fr o m sjukdag 15 så ska det göras kalenderavdrag, dvs det blir ett lägre avdrag per dag men avdrag även för helgen. Så det är helt korrekt som du har gjort.

Har ni något kollektivavtal? Om ja så kan du visa texten i avtalet.

Han ansöker ersättning från FK och får då ersättning i kalenderdagar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för tydligt och snabbt svar! 🤗

stabo_
UTFORSKARE

Hej @CarinaEsp ,

 

Jag hakar på en närliggande fråga, hoppas det är ok.

 

En anställd (med 100% schema) har varit deltidssjukskriven pga en motorcykelolycka men kunnat arbeta oregelbundet allt efter att det funnits uppgifter och att "sjukdomstillståndet" så tillåtit. Jag noterar antal sjukskrivningstimmar dag för dag men undrar hur jag skall göra för mellanliggande helger? För att jag skall få rätt löneart från dag 15 så verkar jag behöva notera sjukskrivning under två helger (systemet slår inte ihop perioden automatiskt vilket jag tror beror på att jag noterar olika antal timmar per dag). Blir det rätt med löneavdrag pga sjukdom under helgen och skall det i så fall vara 100%?

 

Tacksam för svar.

 

mvh,

Stabo

Hej Stabo!

 

Hoppar in i tråden och delar med mig av hur vi brukar rådge i likande situationer. 

 

När man t ex är deltidssjuk på fredagen 25% så följer det även med över helgen. Den anställda bryter ju inte sin sjukskrivning över helgen. Om man sedan har en annan "sjukprocent" på måndagen så kommer programmet att välja rätt löneart t ex sjuk dag 15 - 90. 

 

Vi hänvisar alltid till kollektivavtalet vid liknande frågor men eftersom vi har haft kontakt nyligen så vet jag att du i samråd med dina anställda kommit fram till att ni har det förmånligare utan kollektivavtal. I ditt fall rekommenderar jag att du slår en pling till Försäkringskassan som kan rådgöra med dig så allt blir korrekt hanterat. 

 

Ha en fin eftermiddag!

/Tinna

 

 

Hej @Tinna Gunnarsson ,

 

Tack för ditt svar!

Jag blev tvungen att lägga in sjukskrivning under helgen för att få en sammanhängande 14-dagarsperiod. I lönekörningen så ändrade Visma lön 600 automatiskt till 0 timmar på helgen så det blev helt korrekt. 

mvh,

Stabo

Hej!

Tack för att du återkopplade. 

 

Glad midsommar och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna 

CarinaEsp
CHAMPION

Hej @stabo_ 

 

Vad fint att du fick hjälp at @Tinna Gunnarsson 

Jag har varit ledig en vecka och varit helt avskärmad från mail och dator, riktigt skönt 🙂 

 

//Carina