2017-04-19
14:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-19
14:34
Göra slutlönen före eller efter semesterårsavslutet
Skall göra slutlön för en person som slutat i mars. Hämtar jag in semesterersättningen till lönespecen före eller efter det att jag skapar semesterårsavslutet?
Löst! Gå till lösning.
Svara
11 SVAR 11
2017-04-19
14:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-19
14:43
Eftersom du ska göra klart lönekörningen för mars innan du gör semesterårsavslutet så borde det logiska vara att betala ut slutlön inkl slutlig semesterersättning på marslönen. Dvs innan du gör semesterårsavslutet.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-19
14:56
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-19
14:56
Det tycker jag med, men det blir tokmånga varningar då:
"Aktuell semesterperiod 2016-04-01 - 2017-03-31 ligger före aktuell löneperiod. Om semesterersättning betalas ut innan semesterårsavslut har gjorts, kommer semesterersättningen inte att ta hänsyn till det aktuella lönebeskedets semestergrundande värden."
Detta kommer upp när man sparar, klarmarkerar, sparar igen, t o m varje gång man går in och tittar på det färdiga lönebeskedet, så det är nog tänkt att man ska göra semesterårsavslut först.
Konstigt, för i mitt fall har alla löneartsrader ett datum i mars.
"Aktuell semesterperiod 2016-04-01 - 2017-03-31 ligger före aktuell löneperiod. Om semesterersättning betalas ut innan semesterårsavslut har gjorts, kommer semesterersättningen inte att ta hänsyn till det aktuella lönebeskedets semestergrundande värden."
Detta kommer upp när man sparar, klarmarkerar, sparar igen, t o m varje gång man går in och tittar på det färdiga lönebeskedet, så det är nog tänkt att man ska göra semesterårsavslut först.
Konstigt, för i mitt fall har alla löneartsrader ett datum i mars.
2017-04-19
14:59
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-19
14:59
Kan tillägga att jag skall göra slutlönen nu i april, inte i mars. Får precis som det beskrivs massa varningar.
2017-04-19
15:09
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-19
15:09
Men jag antar att ni menar att slutlönen görs för utbetalning i april men avser perioden mars. Eller?
När du lägger in semesterersättningen på den anställde får du välja snabbvalet semester, ersättning och sedan klicka i "Semesterersättning vid slutlön".
För mig fungerar det.
När du lägger in semesterersättningen på den anställde får du välja snabbvalet semester, ersättning och sedan klicka i "Semesterersättning vid slutlön".
För mig fungerar det.
2017-04-20
06:37
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
06:37
Samma här - Jag ska göra slutlön i april för anställd som slutade i mars. Väldigt många varningar kommer hela tiden....
2017-04-20
07:24
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
Jag har varit i kontakt med Vismas support-chatt. De skriver:
Beroende på vilka inställningar ni har i programmet vad gäller löneperiod är det lite olika. Du kan via detta dokumentet läsa mer om det.
Svara
2017-04-20
08:47
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
08:47
Ja, i länken finns ju svaret: Om löneperiod (inte avvikelseperiod) är innevarande månad ska semesterårsavslutet göras först (med olåst lönekörning). Därefter ska man gå tillbaka till lönebeskedet och lägga till Semesterersättning vid slutlön.
Väldigt ologiskt tycker jag, då lönen för innevarande månad är 0.
Väldigt ologiskt tycker jag, då lönen för innevarande månad är 0.
2017-04-20
08:51
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
08:51
Ja, fast efter visst funderande tolkade jag det så, att om företagsinställningen säger att löneperiod är innevarande månad, så skall man gå efter den metoden.
2017-04-20
09:13
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
09:13
Ja. "Löneperiod" = företagsinställningen Löneperiod. Det som skrivs under anställningsnumret på varje lönebesked. Där har jag aldrig tänkt annorlunda. Men tydligen har Visma inte tänkt på att samtliga löneartsrader för någon som slutat är avvikelserader för förra månaden, och den omständiga proceduren med semesterårsavslut och därefter återgång till löneregistrering inte tillför någonting.
Svara
2017-04-20
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
Håller med, också fått en massa varningar, men anställningen tog slut i mars, så allt borde väl redan vara med, utan semesteravslut, är min slutsats, trots alla varningar.. Tror att Visma missat något här!?
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-20
13:36
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-20
13:36
Hej allihop!
Ser att ni fick dokumentet från vårt hjälpavsnitt. Det är många delar programmet som finns att ta hänsyn till, period för lönen, period för avvikelser, period för semesterårsavslut och slutdatum för den anställde. För att kunna hantera de på något vis så behöver programmet utgå ifrån något. Precis som ni har diskuterat ovan så tittar den på löneperiod.
Programmet fungerar alltså på det sättet idag. Jag hoppas att ni har fått en förståelse för hur det fungerar genom att kika på dokumentet. Annars får ni såklart gärna fortsätta ställa frågor här.
Christel - har du följt rekommendationen i dokumentet och gjort årsavslutet/inte gjort årsavslutet men får ändå en varning?
/Sanna
Ser att ni fick dokumentet från vårt hjälpavsnitt. Det är många delar programmet som finns att ta hänsyn till, period för lönen, period för avvikelser, period för semesterårsavslut och slutdatum för den anställde. För att kunna hantera de på något vis så behöver programmet utgå ifrån något. Precis som ni har diskuterat ovan så tittar den på löneperiod.
Programmet fungerar alltså på det sättet idag. Jag hoppas att ni har fått en förståelse för hur det fungerar genom att kika på dokumentet. Annars får ni såklart gärna fortsätta ställa frågor här.
Christel - har du följt rekommendationen i dokumentet och gjort årsavslutet/inte gjort årsavslutet men får ändå en varning?
/Sanna