Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny Lu
UTFORSKARE

Har någon här extra traktamente?

Vi har haft diskussioner angående restidsersättning, gäller bara vid resor inom Sverige enligt kollektivavtal men det gör att anställda inte vill resa för att de inte får ersättning för den tiden de lägger.

Vi gör dessutom olika för att kompensera, vissa sätter det på plusflex, vissa får ledigt utan att skriva upp frånvaro, vissa som restid iallafall osv

Funderar på att ge ett högre traktamente för resor, men behöver lite input om vad som kan vara rimligt belopp för detta, inrikes/utrikes.

Är det någon här som har extra traktamente och vill dela med sig om hur mycket ni ersätter och hur ni resonerar kring detta är jag jättetacksam?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny! Vi har precis som ni, restidsersättning enligt avtal, och erbjuder också ledig tid istället som kompensation om man vill. Däremot har vi inte så många här med utlandstraktamenten.

Vi har extra traktamente på 100 kr. Efter 3 månader höjer vi den delen, så att den anställde fortfarande får ut samma nettoersättning, eftersom det skattefria traktamentet då gått ner till 70%.

Det man får tänka på, som du säkert redan vet, är att all traktamentesersättning som överstiger Skatteverkets maxbelopp (t.ex. 220 kr) blir skattepliktig. Och därför tillkommer också arbetsgivaravgifter på 31,42%.

Annars kan man tycka att med vissa yrken kommer vissa saker som ingår, t.ex. resor i stor utsträckning för en säljare. Därför tycker jag personligen att de ersättningar ni erbjuder verkar rimliga.

Traktamente är ju helt valfritt för företaget att erbjuda eller inte, men det vet/tänker många anställda inte på.