Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jeanette8
UTFORSKARE

Högre tjänstgöring ger lägre semesterlön

Hej,

Blir lite osäker om jag gör rätt. Har en anställd som under flera år arbetat deltid, från 79%, 81% och 87,5%.

Hon jobbar nu 100%. 

Har sparade dagar från 2019 som hon nu vill ta ut, jag har räknat om dem till dagens lön med resp. tjänstgöringsgrad. Detta gör ju att det blir ett negativt värde för semesterlönen då avdraget på 4,6% överstiger semesterlönen med tillägg. Har även vägt in att hon hade 20 semesterdagar vid 79%.

Är detta rätt, känns lite konstigt att hon ska betala för att ta ut semester...

Tacksam om någon vet och kan hjälpa mig!

 

2 SVAR 2
catarina ScF
UTFORSKARE

Hej,

det stämmer!

Semesteravdraget baseras på nuvarande arbetstid i detta fall 100% medans semesterlönen baseras på den arbetstid hon hade vid tillfället för intjänandet.

När man går upp i arbetstid blir det så här och tvärtom när man går ner i arbetstid.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jeanette8 

 

Ser att du redan har fått en bra förklaring av @catarina ScF men tänkte även skicka med hjälpavsnittet Olika värde vid utbetald semester. Där visar vi olika exempel och visar beräkningsformler. 

 

Om du vill att beloppen på 3215 och 3205 ska ta ut varandra så kan du stå på lönekörningen - högerklicka och konvertera snabbval till rader. Sedan är det fritt att ändra beloppen.  

 

Ha en fin dag

/Tinna