Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Justera Lön vid Föräldraledighet (pappaledighet) Ensam anställd i AB

Hej,

Jag är Ensam anställd (och ägare) i mitt AB (Arbetar som konsult) och ska nu ta föräldraledigt över 2 månader. Tanken är dock att ta 80% ledigt och 20% arbeta och en kund. Jag tar ut i 45 000 i lön varje månad (brutto, ca 32 000 netto)

Som bekant är ju inte SGI pengen så hög. Samt att den bryter för den 20:e varje månad. 
E.g. på "problemet": 
I mars får jag endast ut ca 7 000 kr fast jag tar 80% ledigt i mars. pga att de bryter den 20:e. 
I april får jag ut en hel månad 21:e mars till 20:e April = 80 % ca 20 000 kr
Sedan kommer en eftersläpning på de sista dagarna i April (ca 8 dagar) i Maj istället pga 20:e brytet på ca 4000 kr.

Eftersom jag äger mitt bolag och mitt bolag har en kassa som är stark och jag sätter min egna lön och med tanken att arbeta 20% dessa månaderna, frågan:

Får jag kompensera upp dessa belopp till att nå mitt normala netto på 32 000 genom att justera min lön per månad för de 20% jag arbetar? 

Mars  7 000    = Kompensera upp med lön på 25 000 netto via de 20% arbetade tiden
April  20 000  = Kompensera upp med lön på 12 000 netto via de 20% arbetade tiden
Maj    4 000    = Kompensera upp med lön på 28 000 netto via de 20% arbetade tiden

Som ni ser så ger SGI på 80% ledigt inte särskilt mycket och gör en rejäl netto sänkning... 
Men då jag har makten till min egna lön så kanske jag har makten att kompensera på detta sätt ? 

Något som kan bli konstigt genom att göra såhär ? 






3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johan Ekman 


Härligt och viktigt att vara föräldraledig. När det gäller lagar och regler kring föräldraledighet är det alltid bra att kontrollera med Försäkringskassan men jag vet också att vi har många företagare här i forumet som generöst brukar dela med sig av erfarenheter och goda råd. All information är självklart värdefull när du ska fatta ett så pass viktigt beslut.
 

Har vi någon annan användare/företagare här i forumet som har möjlighet att ge input till Johan så hoppa gärna in och skriv några rader i tråden. Själv vill jag gärna dela med mig av Försäkringskassans sida Föräldraledighet och vab för dig som är företagare 

 

Ha en härlig föräldraledighet

//Tinna
 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Kan tillägga att man får ta ut vilken lön man vill även om man bara jobbar en dag. Svar enligt försäkringskassan. 

 

Så case closed 🙂 

Hej @Johan Ekman 

Stort tack för att du tog dig tid att återkoppla i tråden. Detta kan säkert hjälpa någon annan medlem som går i samma tankar. 

 

Önskar dig en fin föräldraledighet med de/den viktigaste i livet. 

 

//Tinna