Hej
Vi har fått lite olika bud på hur detta fungerar.
Min fråga är hur räknar man om man har Dag 1 Karens på 4 timmar, sen är man sjuk även Dag 2 och då blir det ju självklart 4 timmars Karens, min fråga här, är detta 1 karens tillfälle eller 2.
En sa till oss att vi skulle betala tillbaka en karens dag då vi haft fler än 10 gånger.
En annan sa att det var fel så nu har vi dragit Karensdagen igen.
Så nu hoppas jag att någon här kan förklara för oss hur man räknar.
Tack på förhand
Har ni kollektivavtal kan du läsa där vad som gäller för er annars så tipsar jag om att läsa på försäkringskassan!
Det beror lite på den totala veckoarbetstiden hur mycket karens som ska dras. Men om en medarbetare blir sjuk igen inom 5 kalenderdagar ska endast ett karensavdrag göras. Om medarbetaren arbetar 40tim/v så är karensavdraget 8tim. Blir medarbetaren sjuk på arbetet tex måndagen och går hem halva dagen och är sjuk resten av veckan ska karensavdrag göras med 4 tim på måndagen och 4 tim på tisdagen. Detta räkas som 1 karensperiod!
Under en 12-månadersperiod ska endast 10 karensavdrag göras, kallas för Allmänna högriskskyddet.
Hur gör jag karensavdrag från sjuklönen?
Du ska göra ett karensavdrag från sjuklönen. Karensavdraget är 20 procent av genomsnittslönen räknat på en kalendervecka och utifrån så många timmar som medarbetaren vanligtvis jobbar.
För den som arbetar lika många timmar varje dag, fem dagar i veckan, blir karensavdraget alltså lika mycket som en dags sjuklön. Men för den som har en ojämnt fördelad arbetstid kan karensavdraget bli både mer eller mindre än en dags sjuklön.
Vissa kollektivavtal har egna regler för hur man beräknar sjuklön och gör karensavdrag. På verksamt.se kan du räkna ut sjuklönen och karensavdrag.
Om medarbetaren blir sjuk igenom inom 5 kalenderdagar (oavsett lediga dagar) ska du inte göra ett nytt karensavdrag. Det beror på att sjukfallet då räknas till en sammanhängande period, sjuklöneperioden. Sjuklöneperioden är alltid som mest 14 kalenderdagar och karensavdraget gör du bara en gång under perioden. En medarbetare kan alltså vara sjuk i flera omgångar under en sjuklöneperiod, men sjuklöneperioden kan aldrig vara längre än 14 dagar.
Om medarbetaren däremot är sjuk igen när det gått fler än 5 kalenderdagar räknas det som ett nytt sjukfall och en ny sjuklöneperiod börjar. Då ska du göra ett nytt karensavdrag i det som blir en ny sjuklöneperiod. Om medarbetaren blir sjuk igen på en ledig dag, ska den första dagen som hen skulle jobbat räknas som den första i sjuklöneperioden.
En medarbetare som har varit sjuk mer än 10 gånger under en 12‑månadersperiod kan få sjuklön redan från första dagen hen är sjuk, utan karensavdrag. Det här kallas allmänt högriskskydd. Från och med det elfte sjuktillfället inom 12‑månadersperioden ska du som arbetsgivare alltså inte göra något karensavdrag, utan betala ut sjuklön från och med den första sjukdagen.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.